B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

16 maart 2006

Aanbieders en afnemers

De laatste tijd heb ik op het internet informatie opgezocht over hotels - in het kader van enkele privé-reizen. Bij deze opzoekingen moest ik denken aan een column op Frankwatching die ik onlangs gelezen heb. In deze column bespreekt Ruben Timmerman de strijd tussen aanbieders en vergelijkers.

Aanbieders zijn de originele aanbieders van diensten en producten. Zij leveren uiteindelijk aan de afnemer, de gebruiker. Aanbieders bestaan sinds mensenheugenis. Vergelijkers zijn wat nieuwer. Zij vegen de aanbieders bij elkaar en bieden die vergelijking aan de gebruiker aan. Partijen als Vergelijk, Vliegwinkel en Search For Hotels zijn goede voorbeelden van vergelijkers.

Verplaatsingen hebben een hoog "commodity"-gehalte. Ze zijn in grote mate inwisselbaar tussen aanbieders. Meestal zijn er meerdere vliegtuigmaatschappijen die vluchten aanbieden. Maar zelfs dan zijn er significante verschillen tussen de aanbieders, lees maar de ervaringen van Smetty met SAS en Ryanair.

Verblijf in een hotel, zeker voor een iets langere periode, is veel minder "commoditized". Indien ik in het kader van een privé-reis ergens wil verblijven, wens ik vooraf te weten waar ik terecht kom. Wat zijn de diensten die mijn verblijfplaats aanbiedt, welke diensten biedt de onmiddellijke omgeving van mijn verblijfplaats aan, spreekt de stijl van de verblijfplaats mij aan, in welke mate is de verblijfplaats kindvriendelijk, is de streek mooi en aangenaam, is er iets te beleven op toeristisch gebied, is de verblijfplaats goed bereikbaar, valt de prijs mee, ...

Als je natuurlijk slechts enkele dagen voor professionele redenen ergens moet aanwezig moet (bijvoorbeeld voor besprekingen of voor een conferentie), is het niet zo belangrijk zich al die vragen te stellen. Dan heeft het verblijf een veel groter "commodity" gehalte. In dat geval ben je bij vergelijkers misschien wel aan het juiste adres.

Vermits ik voor de vergelijkers van verblijfsaccomodaties vermoedelijk een lastige klant ben - ik hecht immers ook aandacht aan andere aspecten buiten de prijs en het aantal sterren - heb ik amper boodschap aan de vergelijkers.

Recent was ik op zoek naar een hotel in het kader van een city-trip. We hadden er voor gekozen een hotel te kiezen uit de brochures van de touroperators. Zelfs dan vond ik het belangrijk te weten waar we zouden terecht komen. Hoe maak je immers een keuze uit de lijst van tientallen hotels uit de brochures van de touroperators ? Bij het ingeven van de naam van het hotel en de naam van de stad in Google bekwam ik telkens ellenlange lijsten van vergelijkers. Informatie over hotels op die sites is meestal vrij summier. De prentjes die je te zien rijgt zijn bovendien meestal dezelfde. In een aantal gevallen lukte het mij dan toch met enige moeite de rechtstreekse website van het hotel te vinden. Meestal was die veel informatiever van aard. Wat dan ook toeliet een hopelijk correct beeld te krijgen van de voorgestelde hotels.

De enige vergelijker die ik af en toe bewust bekeek was Tripadvisor, naar eigen zeggen Unbiased reviews of hotels, resorts and vacations. Het voordeel van deze site is dat je er info van andere reizigers op kan terugvinden, naast natuurlijk ook commerciële aanbiedingen. Je moet jezelf wel telkens afvragen of de reviews relevant en terecht zijn.

Indien je bestemming eerder afgelegen is en het aantal aanbieders beperkt, is het veel makkelijker zonder al te veel moeite rechtstreeks in contact te komen met de aanbieders.

We hebben ons voorgenomen in de volgende grote vakantie naar de bergen in Oostenrijk te trekken. Voor hotels in Oostenrijk is Tiscover de vergelijker bij uitstek. Ik heb de indruk dat je daar zo goed als alle Oostenrijkse hotels terugvindt. Persoonlijk erger ik mij wel aan de navigatie en de zoekmogelijkheden. Maar ja, de criteria die ik wil gebruiken zijn redelijk lastig (kindvriendelijkheid, stijl van het hotel, omgeving, bereikbaarheid, prijs, ...).

Elk hotel dat zichzelf respecteert heeft tegenwoordig een website. Niet elk Oostenrijks hotel biedt volledige info aan via Tiscover - daar zullen ze vermoedelijk voor moeten betalen. Tiscover zorgt bovendien voor dat vanuit de eigen site niet gelinkt wordt naar de afzonderlijke hotel-sites. Bezoekers worden maximaal "binnen" gehouden. De enige uitzondering wordt gemaakt voor hotels die gekozen hebben om hun eigen site onder te brengen op de Tiscover portaal-site.

Gelukkig is er nog steeds Google. Indien je de naam van een plaats en de naam van het hotel ingeeft, bevindt de eigen site van het hotel zich meestal wel tussen de eerste 10 zoekresultaten. Buiten Tiscover zijn er amper vergelijkers actief, zeker indien je voorkeur uitgaat voor eerder kleinere hotels.

Moet je nu uit mijn ervaringen afleiden dat ik tegen vergelijkers ben ? Neen, zeker niet. Ik heb wel iets tegen "domme" vergelijkers waar ik geen interessante info terugvind. Vergelijkers met toegevoegde waarde, zoals Tripadvisor met de user reviews, spreken mij daarentegen wel aan. Misschien ligt daar wel de toekomst van vergelijkers. Indien ze er voor zorgen extra info aan te bieden - er is immers informatie die je niet onmiddellijk zal terugvinden op de sites van de aanbieders, denk maar aan kritische reviews - hebben ze een reden van bestaan.

Indien de opmars van de "domme" vergelijkers in de resultaten van de zoekmachines zich verder zal zetten, zal het opzoeken van relevante en interessante info over hotels (nog) meer tijd vragen. Het zal mij zeker niet aanzetten om op hen beroep te doen. Misschien zal het mij wel aansporen om via andere kanalen op zoek te gaan naar de gewenste info, bijvoorbeeld door Tripadvisor als startpunt te nemen in plaats van Google.

Voor de city-trip hebben we een keuze gemaakt. Binnenkort zal blijken of het een goede keuze was. Eigenlijk hebben we twee keer een keuze moeten maken. Enkele weken na het kiezen van een hotel bleek dat het vliegveld vlakbij de stad in kwestie tijdens onze vakantieperiode voor onderhoudswerkzaamheden zou gesloten zijn. Uitwijken naar een andere luchthaven ging ons veel tijd kosten. De touroperator liet ons toe de reis zonder kosten te annuleren. Daarop hebben we voor een andere stad in een ander land gekozen. Voor Oostenrijk zijn we nog op zoek. We hebben ondertussen al enkele hotels genoteerd. Personen die suggesties hebben voor leuke, kindvriendelijke, niet al te grote, maar toch luxueuze hotelletjes in Oostenrijk die bovendien in een mooie bergachtige streek gelegen zijn, mogen mij dit steeds laten weten, bijvoorbeeld via de comments of per e-mail (bvlgblog bij gmail).

Technorati : - - -

Related Posts with Thumbnails