B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

25 augustus 2006

Caps Lock

Pieter Hintjens - een Belgische ondernemer - heeft het initiatief genomen voor een actie tegen de CAPS LOCK toets. Ter ondersteuning van de actie is er een blog, een wiki, een Google group en een on-line petitie. Deze initiatieven hebben de belangrijkste blogs reeds bereikt, evenals de mainstream media.
Capsoff

Nu zal u wel denken, wat vindt BVLG van deze actie ? In de eerste plaats, op het toestenbord op het werk staat Shift Lock - wat overigens normaal is voor een azerty-toetsenbord. Moet er dan geen analoge actie shiftlockoff gestart worden ? Op mijn laptop thuis staat er enkel een slot vermeld, dus weer geen Caps Lock.

Persoonlijk erger ik mij niet aan de caps lock/shift lock toets, niettegenstaande deze soms wel eens per ongeluk aangeklikt wordt. Meestal dedecteert Outlook, Word of Powerpoint dit wel en herstelt automatisch. Ik erger mij meer aan de inconsistenties tussen AZERTY-toetsenborden. Speciale karakters (bijvoorbeeld é, è, à, @, \) willen wel eens op een andere plaats staan als je op een toetsenbord van een andere leverancier moet werken. Vooral de layout van het toetsenbord van mijn Dell Inspiron laptop wijkt voor een aantal toetsen nogal sterk af van wat je gewoonlijk op een azerty-toetsenbord vindt. Tenslotte, indien er dan toch toetsen moeten afgeschaft worden dan zijn er toch een aantal toetsen waarvan het nut mij volledig onduidelijk is : SysRq, Pause, Break ?

Met de actie Capsoff wordt eindelijk eens de aandacht gevestigd op het toetsenbord, iets wat al heel lange tijd niet fundamenteel gewijzigd is. Het moet natuurlijk niet zo extreem zijn dat je met elke nieuwe versie van Windows (met een nieuwe gebruikersinterface) telkens een nieuw toetsenbord moet kopen. Maar is het niet tijd om de layout van het toetsenbord eens grondig te bekijken en verbeteren ?

Technorati : - - - - - - -

Related Posts with Thumbnails