B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

Nepal

31 maart 2006

Corporate Blogging

Het bedrijf waarvoor ik werk heeft geen blog. Werknemers worden evenmin gestimuleerd om op interne blogs te bloggen. Gelukkig ken ik nog een collega die al zeer lange tijd een blog heeft. Af en toe hebben we het er wel eens over dat onze werkgever de voordelen van blogs of wiki's (nog) niet inziet.

Binnen één van de verenigingen waarin ik actief ben is het idee opgekomen een blog op te zetten. Met deze blog zouden de standpunten van de vereniging makkelijker naar buiten kunnen komen, wat het imago van de vereniging ten goede zou komen. Bovendien zou het ook toelaten de binding met de leden te versterken.

Ik heb de voorbije week op 't internet publicaties rond corporate blogging opgespoord. Vanmorgen las ik via Michel dat de CTO van Amazon bedenkingen heeft bij corporate blogging, meer leesvoer is vinden op zijn eigen blog.

Hier zijn alvast enkele publicaties over corporate blogging.

Corporate Blogging - The Beginners' Guide to Corporate Blogging

The Gilbane Report - Blogs & Wikis: Technologies for Enterprise Applications? (maart 2005)

Deutsche Bank Research - Blogs: The new magic formula for corporate communications? (augustus 2005)

Guidewire Group - Blogging in the Enterprise (oktober 2005)

Computerworld - Corporate Blogging: Beyond the Water Cooler (november 2005)

Infoworld - Special Report : Blogs and Wikis for the Enterprise

informit.com - Blogging: Can It Be Useful for Your Business? (maart 2005)

Scout - 10 Tips for Becoming a Great Corporate Blogger (2006)

Nielsen BuzzMetrics (voorheen Intelliseek) - Talking From the Inside Out: The Rise of Employee Bloggers (najaar 2005)

Backbone - Corporate Blogging - Is it worth the hype ? (2005)

Harvard Business School - Working Knowledge - Does Your Company Belong in the Blogosphere? (november 2005)

Ik heb zelf nog niet alles gelezen. Ik vermoed dat ik hiermee eventjes zoet zal zijn. Personen die op de hoogte zijn van andere interessante publicaties over corporate blogging mogen mij dit altijd laten weten.

Technorati :

29 maart 2006

Belblogs - Bloglines Subscribers

BloglinesBij het bepalen van het Blog Influence Number wordt onder meer rekening gehouden met het aantal subscriptions voor de feed van een blog in Bloglines. In een vorig bericht heb ik een overzicht gegeven van de meest invloedrijke Belgische blogs. Een neveneffect van de opzoekingen die ik daarvoor gedaan heb is dat ik nu ook over een lijstje beschik van het aantal subscribers via Bloglines.

Zoals bij elke rangschikking zijn er een aantal terechte kanttekeningen te plaatsen bij deze rangschikking. Het komt voor dat een blog dat meerdere feeds aanbiedt : volledige inhoud, korte inhoud, comments, RSS, ATOM, ... Bij de berekening van het Blog Influence Number wordt maar met één feed rekening gehouden. Voor deze blog zijn er bijvoorbeeld 2 feeds, een van ATOM-feed bij Blogger.com (met op dit ogenblik 3 subscribers) en een RSS-feed via Feedburner (met zelfs 11 subscribers). Gelukkig voor mij wordt de feed met 11 subscribers in rekening gebracht bij de berekening van het Blog Influence Number.

Naast Bloglines zijn er nog vele andere tools voor het lezen van feeds van blogs, zie maar dit bericht over de feedreaders die ooit opgedoken zijn in statistieken van Feedburner voor de RSS-feed van deze blog.

Hier volgt alvast het lijst met de meest populaire Belgische blogs, afgaande op het aantal subscribers in Bloglines.



  1. 832 subscribers
    veerle.duoh.com
  2. 281 subscribers
    weblogs.asp.net/jan
  3. 173 subscribers
    opendir.blogspot.com
  4. 147 subscribers
    blog.u2u.info/DottextWeb/patrick
  5. 102 subscribers
    inclassable.typepad.com/un_blog_par_jour
  6. 95 subscribers
    www.brusselsjournal.com
  7. 75 subscribers
    weblogs.asp.net/christof_claessens
  8. 72 subscribers
    users.pandora.be/quarsan/zoe/index.html
  9. 70 subscribers
    fantomaster.com/fantomNews
  10. 69 subscribers
    lvb.net

  11. 68 subscribers
    cyberlibris.typepad.com/blog
    www.vsdotnet.be/blogs/tommer
  12. 64 subscribers
    www.dopplerradio.net
  13. 63 subscribers
    cityofcrochet.blogspot.com
  14. 60 subscribers
    jelle.druyts.net
  15. 58 subscribers
    www.peterelst.com/blog
  16. 57 subscribers
    jroller.com/page/werner
  17. 53 subscribers
    standaard.typepad.com/en_nu_even_ernstig
    pdw.blogspot.com
  18. 52 subscribers
    www.stefangeens.com
  19. 51 subscribers
    blogs.msdn.com/hans_vb
    blog.zog.org
  20. 49 subscribers
    blog.volume12.net

  21. 48 subscribers
    weblogs.asp.net/yreynhout
  22. 47 subscribers
    www.pietel.be
  23. 43 subscribers
    blogs.msdn.com/rudi_larno
    blog.forret.com/blog
  24. 42 subscribers
    blogs.msdn.com/alainler
  25. 41 subscribers
    www.beyondjazz.net
    www.culture-buzz.com
  26. 40 subscribers
    www.smetty.be
  27. 39 subscribers
    users.skynet.be/chipsandcookies
    www.coolios.net
  28. 38 subscribers
    blogs.bartdesmet.net/bart
  29. 37 subscribers
    www.hullabaloo.be
  30. 36 subscribers
    jopx.blogspot.com
    blogs.msdn.com/guntherb

  31. 35 subscribers
    zonderzever.blogspot.com
  32. 34 subscribers
    www.memori.be/WEBLOG
  33. 33 subscribers
    blogs.cocoondev.org/crafterm
    www.realdn.net/msblog
  34. 32 subscribers
    users.pandora.be/jan.coucke/dlk/index.html
  35. 31 subscribers
    dotnetjunkies.com/WebLog/roydictus
    www.edublogs.be
  36. 30 subscribers
    gent.blogt.be
    www.eskimokaka.be


Zoals steeds is dit een momentopname. Eventuele ontbrekende blogs mogen mij steeds gemeld worden, bijvoorbeeld via de comments.

Technorati : - - - - - - - - -

28 maart 2006

Argumentenfabriek

Mijn dagelijkse job komt er voor een deel op neer dat ik informatie verzamel bij een heleboel personen. Vervolgens wordt de opgedane informatie zinvol verwerkt. Het resultaat wordt meestal onder de vorm van Powerpoint slides opnieuw aan de betrokkenen (en hogerop in de organisatie) voorgesteld. Tips voor het opstellen van goede presentaties zijn makkelijk te vinden (bijvoorbeeld bij i-wisdom). Technieken voor het verzamelen van informatie passen wij ook regelmatig toe (brainstorming-sessies, Six Thinking Hats, …).

Zopas heb ik een blog met de naam De Argumentenfabriek ontdekt. Blijkbaar bestaan er meerdere methoden om een argumentatie op te bouwen en te visualiseren. Een aantal ervan lijken mij best de moeite. Verder te onderzoeken.

26 maart 2006

Belblogs - Blog Influence Numbers

BloginfluenceOnlangs heb ik een bericht geplaatst over een nieuw initiatief om blogs te rangschikken, het Blog Influence Number.

Het Blog Influence Number van een blog wordt bepaald aan de hand van de onderstaande formule :
[(blogs linking + posts linking + webs linking + (bloglines subs * 2)] * [1 + (Pagerank/10)]

Hierbij worden de volgende bronnen gebruikt :
blogs linking : Technorati
posts linking : Technorati
webs linking : Yahoo
bloglines subs : Bloglines
Pagerank : Google

Ik heb een scriptje gemaakt om na te gaan hoe de Belgische blogs scoren volgens dit nieuw initiatief. Binnen de top 10 komen een aantal blogs voor die in andere lijstjes zo hoog niet scoorden (volgens Google Pagerank of Blogshares waarde of Alexa ranking).

Het Blog Influence Number wordt zeer sterk bepaald door het aantal links naar de blog volgens Yahoo. Voor elke blog wordt daarom ook het aantal links vermeld.


  1. nieuwsblad.typepad.com/webfactor : 763.219 (477.000 links)
  2. blogs.developpeur.org/nix : 348.666 (249.000 links)
  3. www.mess.be : 132.861 (75.900 links)
  4. www.dopplerradio.net : 86.020 (44.600 links)
  5. didousblog.blogspot.com : 84.777 (56.500 links)
  6. inclassable.typepad.com/un_blog_par_jour : 76.358 (47.100 links)
  7. postneo.com : 75.010 (46.600 links)
  8. vl.altermedia.info : 74.634 (53.300 links)
  9. veerle.duoh.com : 71.920 (38.900 links)
  10. lvb.net : 71.554 (43.800 links)

  11. www.coolios.net : 68.704 (42.600 links)
  12. www.brusselsjournal.com : 62.375 (34.000 links)
  13. www.photoblog.be : 58.241 (2.080 links)
  14. www.zattevrienden.be : 54.592 (33.400 links)
  15. weblogs.asp.net/jan : 51.137 (33.100 links)
  16. jelle.druyts.net : 38.469 (25.200 links)
  17. dof.skynetblogs.be : 38.322 (25.500 links)
  18. www.tenderfeelings.be/blog/english.php : 37.517 (25.000 links)
  19. www.tenderfeelings.be/blog/music.php : 36.458 (24.300 links)
  20. blogs.developpeur.org/redo : 35.916 (25.600 links)

  21. www.middernacht.be/udn/blogger.html : 34.248 (21.300 links)
  22. www.vsdotnet.be/blogs/tommer : 33.968 (22.100 links)
  23. englandexpects.blogspot.com : 31.490 (20.600 links)
  24. www.razziphoto.com : 31.195 (19.300 links)
  25. www.smetty.be : 29.744 (18.300 links)
  26. blog.zog.org : 28.899 (17.400 links)
  27. www.epicurien.be : 27.300 (17.700 links)
  28. gent.blogt.be : 26.987 (16.000 links)
  29. www.polskaya.be : 26.916 (17.700 links)
  30. www.wereldkeuken.be : 26.840 (16.100 links)

  31. www.eskimokaka.be : 25.007 (16.300 links)
  32. weblog.dederdebelg.be : 24.897 (16.500 links)
  33. www.kontverhaal.com/kv/ : 23.756 (15.800 links)
  34. philograph.be : 23.606 (15.600 links)
  35. promethee.blogspot.com : 23.063 (15.200 links)
  36. nieuwsblad.typepad.com/surfplank : 23.040 (14.400 links)
  37. blog.u2u.info/DottextWeb/patrick : 22.787 (14.600 links)
  38. demuynck.org : 22.042 (13.700 links)
  39. alzira.canalblog.com : 21.531 (14.200 links)
  40. www.stefangeens.com : 21.416 (13.100 links)

  41. www.netlash.com : 21.138 (12.900 links)
  42. www.7seconden.be : 20.391 (13.200 links)
  43. www.shutterblade.net : 19.995 (13.300 links)
  44. rikboey.be/blog : 19.342 (13.700 links)
  45. inclassable.typepad.com/un_site_par_jour : 18.893 (12.500 links)
  46. www.antwerpenblogt.be/blog : 17.592 (11.500 links)
  47. lichtpunt.carreconfiture.be : 17.448 (11.600 links)
  48. www.onepointzero.com : 17.374 (10.800 links)
  49. pdw.blogspot.com : 16.755 (10.900 links)
  50. jopx.blogspot.com : 16.668 (10.900 links)

Je kan de bovenstaande resultaten (die natuurlijk een moment-opname zijn) zelf verifiëren op www.bloginfluence.net. Je moet af en toe wel meermaals proberen, de API's naar de gegevensleveranciers durven het wel eens laten afweten.

Met al mijn respect voor de collega-bloggers bij het Nieuwsblad, ze zijn er in geslaagd een heleboel links te bekomen (volgens Yahoo), ik betwijfel echter of ze zo invloedrijk zijn in het Belgische blog-wereldje. Volgens Technorati is er bijvoorbeeld geen enkele andere blog die naar dit blog linkt ...

Dit blog is ook verre van invloedrijk (althans volgens het Blog Influence Number. Ik kom aan een waarde van 1.141 met 797 links volgens Yahoo. Er is dus nog wat werk aan de winkel.

Indien je op de hoogte bent van een blog die in het overzicht hierboven zou moeten voorkomen mag je mij dit signaleren (via de comments of bvlgblog (bij) gmail (puntje) com).

Update 27/3/2006 Dankzij Tom heb ik vernomen dat Nix niet uit België afkomstig is.

Technorati : - - - - - - - -

24 maart 2006

Bedrijven

Rudi Thomaes, gedelegeerd bestuurder van het VBOVanavond was ik op een activiteit waar Rudi Thomaes, gedelegeerd bestuurder van het VBO, één van de sprekers was.

Tijdens zijn speech had hij het over het ondernemerschap van de Belgen, of beter gezegd het gebrek aan ondernemerschap. Uit een enquête bij studenten was gebleken dat meer dan 90% koos voor een job als werknemer. Vermits volgens Rudi Thomaes jongeren tegenwoordig amper boeken en zeker geen publicaties van het VBO lezen, deed hij een oproep het ondernemerschap via de audio-visuele media te stimuleren. Jongeren kijken immers nog steeds naar TV. Rudi Thomaes had het daarbij niet begrepen op het boma-effect, het afschilderen van een bedrijfsleider als iemand die het niet zo zo nauw neemt met wetten en regels, verpersoonlijkt door de figuur van Balthazar Boma in de Kampioenen.

Rudi Thomaes zag voor het stimuleren van het ondernemerschap een plaats weggelegd voor de VRT, gezien de ruime jaarlijkse subsidie die de VRT jaarlijks van de gemeenschap ontvangt. Hij vond overigens dat de VRT goed bezig is.

Ik heb de indruk dat jongeren van tegenwoordig misschien minder TV-kijken in vergelijking met vroeger. Jongeren (en niet alleen zij) zitten immers soms ook achter hun computerscherm te surfen op het internet, te bloggen, te chatten, ...

Misschien nog een idee voor het VBO : stimuleer ondernemers om te chatten met jongeren of te bloggen ...

Technorati : - - -

23 maart 2006

BelBlogs - gebruik van Webstats4u/Nedstat op Belgische weblogs

Op 18 december 2005 heb ik op dit weblog een bericht geplaatst over het gebruik van webcounters op Belgische weblogs. Toen had ik nog 90 blogs gevonden waarop een teller van Webstats4u of Nedstat Basic actief was. Ondertussen is het bergaf gegaan met de reputatie van deze tellers, zeker na het stiekem installeren van spyware of tonen van porno-plaatjes (zie een bericht op dit weblog en bij Tellertest.com).

Ik heb zopas nagegaan in welke mate beide tellers nu nog gebruikt worden. Van de 90 blogs op 18/12/2005 zijn er nu nog 65 waar de teller nog steeds aanwezig is. Het goede nieuws is bijgevolg dat 25 blogs deze tellers ondertussen verwijderd hebben.

Technorati : - -

22 maart 2006

Google Finance

Google FinanceIn de waaier van diensten die Google aanbiedt is er sinds enkele dagen een nieuwe dienst beschikbaar, Google Finance. Deze nieuwe dienst, overigens nog in beta, is een verzamelplaats voor gedetailleerde informatie over bedrijven, zoals de beurskoers, financieel nieuws, jaarcijfers, de samenstelling van het management. De focus ligt - zoals kan verwacht worden - op beursgenoteerde bedrijven. Naar verluidt zou ook info over beleggingsfondsen beschikbaar zijn, maar dan vermoedelijk niet van fondsen van Belgische banken.

Ik heb even gekeken welke info Google Finance aanbiedt over de belangrijkste Belgische financiële instellingen.

Dexia S.A.
Info te bekomen via deze link.
De informatie vermeld in de rubriek Management is niet correct. De recente wijzigingen aan de top zijn blijkbaar nog niet verwerkt.
Er wordt geen beurskoers vermeld voor de laatste dagen, wel voor 20 maart en vroeger.

Fortis N.V.
Info te bekomen via deze link
Fortis wordt omschreven als a Dutch financial services provider active in the fields of banking and insurance. Het adres dat vermeld wordt is wel dat in Brussel.
De koers die getoond wordt is naar ik vermoed de koers van de beurs van Amsterdam.

KBC Group NV
Info te bekomen via deze link
De informatie vermeld in de rubriek Management is niet correct. De recente wijzigingen aan de top zijn blijkbaar nog niet verwerkt.

ING Groep N.V.
Info - over voor het moederbedrijf in Nederland - te bekomen via deze link
De koers die getoond wordt is de koers van de beurs van Amsterdam.

Voor Argenta, Centea, Ethias en Fintro is geen geen info terug te vinden. Het zijn ook geen beursgenoteerde banken ...

Voor de Nationale Bank van België is wel informatie terug te vinden (via
deze link). De bank is enkel gekend onder haar benaming in het Frans (Banque nationale de Belgique s.a.). De Nationale Bank van België is een beursgenoteerd bedrijf. De helft van de aandelen zijn in handen van de Belgische staat, de overige aandelen zijn vrij verhandelbaar (overigens met een speculatief tintje wegens een mogelijk overnamebod door de Belgische overheid dat er maar niet komt). Koersinfo over het aandeel van de Nationale Bank van België kan je op Google Finance niet terugvinden.

De bedenkers van Google Finance hebben er op een inventieve wijze voor gezorgd dat vanuit Google Finance andere diensten van Google kunnen opgeroepen worden.

Google News
Voor beursgenoteerde bedrijven wordt een interactieve grafiek met koersinfo vermeld. Op de grafiek wordt door middel van letters verwezen naar nieuwsberichten waarvan de titels naast de grafiek getoond worden. Het laat je toe de impact van een nieuwsbericht op de koersevolutie na te gaan. Indien je nog meer nieuwsberichten wil zien, kun je via de verwijzing "More News" bijkomende berichten opvragen. Voor de Belgische bedrijven worden amper nieuwsberichten teruggevonden, met Belgische nieuwsbronnen - waar toch regelmatig over het Belgische financiële wereldje bericht wordt - wordt blijkbaar geen rekening gehouden.

Google Blogsearch
Voor elk bedrijf worden onderaan enkele blog-berichten getoond. Via de link "More Blogs" kan je nagaan of Google Blogsearch nog bijkomende berichten terugvindt. Op zichzelf is dit leuk gevonden. Het probleem echter is dat er gezocht wordt op de officiële benamingen van de bedrijven, meer bepaald Dexia S.A., Fortis N.V., KBC Group NV (let op de inconsistentie qua taalgebruik en qua gebruik van puntjes). In de meeste blogs worden deze benamingen niet gebruikt. Misschien wordt binnenkort de BVLG-blog wel vermeld. Ik heb immers in dit bericht verwijzingen voorzien naar de gehanteerde benamingen.

Google Groups
Voor verschillende bedrijven (maar niet allemaal) is er een discussiegroep voorzien. Voor de bedrijven die ik bekeken heb waren deze groepen nog telkens leeg. Niemand voelde zich blijkbaar geroepen om een eerste bericht te plaatsen. Voor discussies over Belgische aandelen lijkt het discussieforum van cash.be een beter alternatief.

Google Images
In de rubriek Management krijg je namen te zien van belangrijke personen in het bedrijf, telkens met vermelding van hun functie. Voor sommige personen is er een verwijzing naar hun bio en info over hun verloning bij Reuters. Soms wordt er ook een foto vermeld. Deze is weer klikbaar, waarbij je in Google Images terecht komt.

Volgens ZDNET zijn de voornaamste concurrenten voor de nieuwe Google-dienst Yahoo! Finance, MSN Finance, The Street.com en Marketwatch.com. In de rubriek "Other Resources" neemt Google Finance voor sommige bedrijven zelf verwijzingen op naar deze sites. Kwestie van je concurrenten te vriend te houden ...

Persoonlijk denk ik dat Belgische beleggers die op zoek zijn naar financiële informatie over Belgische bedrijven meer zullen hebben aan de Belgische gespecialiseerde sites, zoals Cash.be, Euronext of op de sites van de Belgische banken (bijvoorbeeld Dexia, Fortis en KBC). Voor een product in beta ziet Google Finance er reeds zeer mooi en volledig uit. Misschien nog wel enkele schoonheidsfoutjes (die mogelijk te wijten zijn aan de gegevensleveranciers) wegwerken.

Technorati : - - - - - - -

Bye bye Webstats4u

Tot enkele minuten terug bevond er zich nog een Webstats4u teller op deze blog. Gezien deze teller aanleiding geeft tot ongewenste popups waarin bovendien soms stiekem spyware geïnstalleerd wordt indien je niet goed oppast, leek het mij aangewezen de teller te verwijderen. Voor meer info neem hier maar een kijkje. Indien je overigens bij het surfen (maar niet meer door het bekijken van deze blog) een popup-window krijgt met de boodschap om ErrorSafe te installeren, druk dan vooral niet op OK.

In een vorig bericht op deze blog had ik reeds aangetoond dat de Webstat4u teller (die vroeger aangeboden werd als Nedstat) zeer populair is op de Belgische blogs. Hopelijk daalt het gebruik van deze teller drastisch, het Internet zal er enkel maar veiliger door worden.

Technorati : - -

20 maart 2006

Blog Influence Numbers

BloginfluenceZojuist via Coolz0r - Marketing Thoughts een nieuw tool ontdekt, Blog Influence.

Het Blog Influence Number van een blog wordt bepaald aan de hand van de onderstaande formule.
[(blog + posts + web links) + (bloglines subs * 2)] * 1 + (Pagerank/10)

De cijfertjes in deze formule worden bekomen uit Bloglines, Google, Technorati en Yahoo. Het opvragen van de cijfertjes loopt blijkbaar niet altijd even vlot. Toen ik voor een aantal verschillende URL's het Blog Influence Number naging, bleek de info van Bloglines en Technorati niet altijd aanwezig te zijn. Het gevolg is dat het resultaat niet correct is ...

Je kan op de site ook de HTML-code vinden om het Blog Influence Number van je blog op je eigen blog te vermelden, zie hieronder het resultaat voor de BVLG-blog.

My influence
[894.4]

De Blog Influence website is een initiatief van Gorka Julio, een Spanjaard. Misschien is hij wel een Bask, de website is bijvoorbeeld in het Engels, het Spaans en in het Basks beschikbaar. Het is bovendien een recent initiatief. Het domein www.bloginfluence.net is immers pas geregistreerd op 6 maart 2006 (zie hier).

Het Blog Influence Number lijkt mij een leuk nieuw speelgoedje, naast de Google Pagerank, naast de Blogshares waarde, naast de Blog Value estimator, naast de Alexa ranking, naast de Silktide Score, ... Het verschil met de andere speelgoedjes is dat de berekeningswijze bekend is, wat op zichzelf natuurlijk goed is. In de formule worden wel appelen en peren en citroenen bij elkaar opgeteld. Het gevaar is dat het cijfer dat je uiteindelijk bekomt weinig zinvol is. Maar ja, wie kent er een goed recept om een cijfer toe te kennen aan een fruitsla ?

Technorati : - -

19 maart 2006

Gedaan met tijd.com

TijdnetSinds 15 maart 2006 is mijn e-mail adres bij tijd.com niet meer actief. Tijd had reeds in september 2005 aangekondigd dat het zou stoppen met het aanbieden van gratis internet. Een overstap naar Online Internet werd wel aangeboden. Dit houdt in dat het e-mail adres @tijd.com vervangen wordt door een e-mail adres @myonline.be.

Ik heb het @tijd.com e-mail adres iets meer dan 6 jaar gebruikt, vanaf januari 2000. In 2000 - in volle dotcom periode - waren er verschillende aanbieders van gratis internet. Het business model van deze aanbieders was gebaseerd op de commissies die ze ontvingen voor de binnenkomende oproepen via het telefoonnet. ADSL en internet via de kabel stonden toen nog in hun kinderschoenen. Ondertussen wordt er amper ingebeld, bovendien zijn er nu ruimschoots alternatieven voor de gratis e-mail-adressen. Voldoende redenen voor Tijd om er mee te stoppen.

Ik heb lange tijd enkel het e-mail adres bij mijn werkgever gebruikt. Vanaf 2000 ben ik voor mails die niets te maken hadden met mijn professionele activiteiten overgeschakeld naar het tijd.com adres. Dit leidde af en toe tot grappige reacties. Werk jij nu voor de Tijd ? Sinds geruime tijd heb ik een e-mail adres op een eigen domein, maar ik bleef voornamelijk het tijd.com adres gebruiken. Vanaf september heb ik het gebruik van de tijd.com adres afgebouwd en ben ik overgeschakeld naar het e-mail adres met het eigen domein. Toen kwamen er opnieuw reacties zoals ben je van werkgever veranderd ?

De laatste tijd kreeg ik een heleboel spam binnen op het tijd.com adres. Bovendien was ik door de jaren op een aantal mailing lists geabonneerd geraakt. Voor sommige deed ik de moeite niet om uit te zoeken hoe ik mij kon afmelden, voor sommige lukte het afmelden mij gewoonweg niet. Van die junk ben ik nu dus verlost.

Technorati : - -

17 maart 2006

BVLG en de search engines

BVLGNaar aanleiding van de SEO-wedstrijd in het Nederlandstalige blog-wereldje heb ik eens gekeken naar de resultaten van de zoekterm BVLG in een aantal search engines. Een tijdje terug vermeldde Google dit weblog nog op de derde plaats. Sinds dit weblog door Google bedacht werd met pagerank 3/10 komt dit weblog echter pas veel lager tevoorschijn in de zoekresultaten. Ik wil zeker niet beweren dat de hogere pagerank met 100% zekerheid de oorzaak van de terugval is. Ondertussen kon ik ergens lezen dat dit weblog een massive linker is, wat door Google zou afgestraft worden.

De resultaten die je bekomt door te zoeken op de term BVLG kunnen in vier clusters samengebracht worden.
1. alles wat te maken heeft met dit weblog (bvlg.blogspot.com)
2. de beroepsvereniging van de Leuvense geologen (www.kuleuven.ac.be/geologie/BVLG/)
3. Bulgari uurwerken en parfum, zowel in originele als in namaak-versie (wegens evidente redenen geen hyperlink)
4. de rest.

Google.be - in het Nederlands
URL : http://www.google.be/search?hl=nl&q=bvlg&meta=
51.800 resultaten voor bvlg
BVLG-blog : plaats 59
homepage van de geologen : plaats 1

Google.be - in het Engels
URL : http://www.google.be/search?hl=nl&q=bvlg&meta=
51.800 resultaten voor bvlg
BVLG-blog : plaats 15
homepage van de geologen : plaats 1

Google.com - in het Engels
URL : http://www.google.com/search?hl=en&q=bvlg&meta=
51.800 resultaten voor bvlg
BVLG-blog : plaats 15
homepage van de geologen : plaats 1

Mijn lage plaats in de zoekresultaten is misschien te wijten zijn aan het feit dat Google dit weblog als Engelstalig beschouwd. Dit argument gaat echter niet op voor de RSS-feed via Feedburner, die in de Nederlandstalige search op plaats 5 te vinden is.

Search.blogger.com (ook van Google)
URL : http://search.blogger.com/?q=bvlg&hl=nl&ui=blg
167 resultaten voor bvlg
BVLG-blog : plaats 1
homepage van de geologen : niet in eerste 50 resultaten

Yahoo Search
URL : http://search.yahoo.com/search?ei=UTF-8&fr=sfp&p=bvlg
18.400 resultaten voor bvlg
BVLG-blog : plaats 2
homepage van de geologen : niet in eerste 50 resultaten (onderliggende pagina's komen wel voor in eerste 50 resultaten)

MSN Search
URL : http://search.msn.com/results.aspx?q=bvlg&FORM=MSNH&srch_type=0
2.677 resultaten voor bvlg
BVLG-blog : plaats 2
homepage van de geologen : plaats 28

Altavista
URL : http://www.altavista.com/web/results?itag=ody&q=bvlg&kgs=1&kls=0
26.700 resultaten voor bvlg
BVLG-blog : plaats 11
homepage van de geologen : niet in eerste 50 resultaten (onderliggende pagina's komen wel voor in eerste 50 resultaten)

Ask Jeeves
URL : http://www.ask.com/web?q=bvlg&qsrc=0&o=0
1.870 resultaten voor bvlg
BVLG-blog : niet in eerste 50 resultaten
homepage van de geologen : niet in eerste 50 resultaten (onderliggende pagina's komen wel voor in eerste 50 resultaten)

Icerocket Web Search
URL : http://www.icerocket.com/search?tab=web&q=bvlg
51.800 resultaten voor bvlg
BVLG-blog : plaats 9
homepage van de geologen : plaats 1

Ik heb me onder meer gebaseerd op een lijst van search engines op Searchenginewatch.

Tips van SEO boys and girls om de zoekresultaten voor BVLG te verbeteren zijn steeds welkom. Een beter resultaat is immers steeds meegenomen. Ik zal er echter niet van wakker liggen.

PS. Als je wil weten waarvoor de letters BVLG staan (evenals de letters LWGAM), moet je hier maar een kijkje nemen.

Technorati : - -

16 maart 2006

Aanbieders en afnemers

De laatste tijd heb ik op het internet informatie opgezocht over hotels - in het kader van enkele privé-reizen. Bij deze opzoekingen moest ik denken aan een column op Frankwatching die ik onlangs gelezen heb. In deze column bespreekt Ruben Timmerman de strijd tussen aanbieders en vergelijkers.

Aanbieders zijn de originele aanbieders van diensten en producten. Zij leveren uiteindelijk aan de afnemer, de gebruiker. Aanbieders bestaan sinds mensenheugenis. Vergelijkers zijn wat nieuwer. Zij vegen de aanbieders bij elkaar en bieden die vergelijking aan de gebruiker aan. Partijen als Vergelijk, Vliegwinkel en Search For Hotels zijn goede voorbeelden van vergelijkers.

Verplaatsingen hebben een hoog "commodity"-gehalte. Ze zijn in grote mate inwisselbaar tussen aanbieders. Meestal zijn er meerdere vliegtuigmaatschappijen die vluchten aanbieden. Maar zelfs dan zijn er significante verschillen tussen de aanbieders, lees maar de ervaringen van Smetty met SAS en Ryanair.

Verblijf in een hotel, zeker voor een iets langere periode, is veel minder "commoditized". Indien ik in het kader van een privé-reis ergens wil verblijven, wens ik vooraf te weten waar ik terecht kom. Wat zijn de diensten die mijn verblijfplaats aanbiedt, welke diensten biedt de onmiddellijke omgeving van mijn verblijfplaats aan, spreekt de stijl van de verblijfplaats mij aan, in welke mate is de verblijfplaats kindvriendelijk, is de streek mooi en aangenaam, is er iets te beleven op toeristisch gebied, is de verblijfplaats goed bereikbaar, valt de prijs mee, ...

Als je natuurlijk slechts enkele dagen voor professionele redenen ergens moet aanwezig moet (bijvoorbeeld voor besprekingen of voor een conferentie), is het niet zo belangrijk zich al die vragen te stellen. Dan heeft het verblijf een veel groter "commodity" gehalte. In dat geval ben je bij vergelijkers misschien wel aan het juiste adres.

Vermits ik voor de vergelijkers van verblijfsaccomodaties vermoedelijk een lastige klant ben - ik hecht immers ook aandacht aan andere aspecten buiten de prijs en het aantal sterren - heb ik amper boodschap aan de vergelijkers.

Recent was ik op zoek naar een hotel in het kader van een city-trip. We hadden er voor gekozen een hotel te kiezen uit de brochures van de touroperators. Zelfs dan vond ik het belangrijk te weten waar we zouden terecht komen. Hoe maak je immers een keuze uit de lijst van tientallen hotels uit de brochures van de touroperators ? Bij het ingeven van de naam van het hotel en de naam van de stad in Google bekwam ik telkens ellenlange lijsten van vergelijkers. Informatie over hotels op die sites is meestal vrij summier. De prentjes die je te zien rijgt zijn bovendien meestal dezelfde. In een aantal gevallen lukte het mij dan toch met enige moeite de rechtstreekse website van het hotel te vinden. Meestal was die veel informatiever van aard. Wat dan ook toeliet een hopelijk correct beeld te krijgen van de voorgestelde hotels.

De enige vergelijker die ik af en toe bewust bekeek was Tripadvisor, naar eigen zeggen Unbiased reviews of hotels, resorts and vacations. Het voordeel van deze site is dat je er info van andere reizigers op kan terugvinden, naast natuurlijk ook commerciële aanbiedingen. Je moet jezelf wel telkens afvragen of de reviews relevant en terecht zijn.

Indien je bestemming eerder afgelegen is en het aantal aanbieders beperkt, is het veel makkelijker zonder al te veel moeite rechtstreeks in contact te komen met de aanbieders.

We hebben ons voorgenomen in de volgende grote vakantie naar de bergen in Oostenrijk te trekken. Voor hotels in Oostenrijk is Tiscover de vergelijker bij uitstek. Ik heb de indruk dat je daar zo goed als alle Oostenrijkse hotels terugvindt. Persoonlijk erger ik mij wel aan de navigatie en de zoekmogelijkheden. Maar ja, de criteria die ik wil gebruiken zijn redelijk lastig (kindvriendelijkheid, stijl van het hotel, omgeving, bereikbaarheid, prijs, ...).

Elk hotel dat zichzelf respecteert heeft tegenwoordig een website. Niet elk Oostenrijks hotel biedt volledige info aan via Tiscover - daar zullen ze vermoedelijk voor moeten betalen. Tiscover zorgt bovendien voor dat vanuit de eigen site niet gelinkt wordt naar de afzonderlijke hotel-sites. Bezoekers worden maximaal "binnen" gehouden. De enige uitzondering wordt gemaakt voor hotels die gekozen hebben om hun eigen site onder te brengen op de Tiscover portaal-site.

Gelukkig is er nog steeds Google. Indien je de naam van een plaats en de naam van het hotel ingeeft, bevindt de eigen site van het hotel zich meestal wel tussen de eerste 10 zoekresultaten. Buiten Tiscover zijn er amper vergelijkers actief, zeker indien je voorkeur uitgaat voor eerder kleinere hotels.

Moet je nu uit mijn ervaringen afleiden dat ik tegen vergelijkers ben ? Neen, zeker niet. Ik heb wel iets tegen "domme" vergelijkers waar ik geen interessante info terugvind. Vergelijkers met toegevoegde waarde, zoals Tripadvisor met de user reviews, spreken mij daarentegen wel aan. Misschien ligt daar wel de toekomst van vergelijkers. Indien ze er voor zorgen extra info aan te bieden - er is immers informatie die je niet onmiddellijk zal terugvinden op de sites van de aanbieders, denk maar aan kritische reviews - hebben ze een reden van bestaan.

Indien de opmars van de "domme" vergelijkers in de resultaten van de zoekmachines zich verder zal zetten, zal het opzoeken van relevante en interessante info over hotels (nog) meer tijd vragen. Het zal mij zeker niet aanzetten om op hen beroep te doen. Misschien zal het mij wel aansporen om via andere kanalen op zoek te gaan naar de gewenste info, bijvoorbeeld door Tripadvisor als startpunt te nemen in plaats van Google.

Voor de city-trip hebben we een keuze gemaakt. Binnenkort zal blijken of het een goede keuze was. Eigenlijk hebben we twee keer een keuze moeten maken. Enkele weken na het kiezen van een hotel bleek dat het vliegveld vlakbij de stad in kwestie tijdens onze vakantieperiode voor onderhoudswerkzaamheden zou gesloten zijn. Uitwijken naar een andere luchthaven ging ons veel tijd kosten. De touroperator liet ons toe de reis zonder kosten te annuleren. Daarop hebben we voor een andere stad in een ander land gekozen. Voor Oostenrijk zijn we nog op zoek. We hebben ondertussen al enkele hotels genoteerd. Personen die suggesties hebben voor leuke, kindvriendelijke, niet al te grote, maar toch luxueuze hotelletjes in Oostenrijk die bovendien in een mooie bergachtige streek gelegen zijn, mogen mij dit steeds laten weten, bijvoorbeeld via de comments of per e-mail (bvlgblog bij gmail).

Technorati : - - -

15 maart 2006

KBC ontdekt RSS

Op dit ogenblik biedt KBC reeds 4 feeds aan met nieuwsberichten in RSS-formaat : Sparen en beleggen, Wonen, Betalen en Rijden en reizen

Op de KBC-site staat zelfs een pagina met info over RSS. De URL lijkt mij gegenereerd te zijn uit een content management systeem. Hopelijk blijft de URL geldig ...

Zoals kon verwacht worden vermeldt KBC een disclaimer : RSS-feeds van KBC zijn een gratis dienst, en dienen enkel voor privé-gebruik op niet-commerciële basis.

Waar blijven de andere banken met hun RSS-feeds ?

Technorati : - -

14 maart 2006

Verkiezingsonderzoek 2006

Zopas een enquete opgemerkt over de volgende gemeenteraadsverkiezingen, Verkiezingsonderzoek 2006, een initiatief van de universiteiten van Antwerpen, Gent, Leuven en Hasselt. Als je deelneemt help je de wetenschap verder (wat een nobel doel ...) en bovendien maak je kans een duo-filmticket, een digitaal fototoestel, een iPod of een welnessweekend te winnen. Het invullen verloopt zeer vlot, ook doen zou ik zo zeggen.

Technorati : - -

Google Mars

Google MarsGoogle heeft zopas op de Official Google Blog aangekondigd dat de technologie van Google Earth nu ook toegepast wordt op Mars. De nieuwe dienst heeft dan ook de toepasselijke naam Google Mars gekregen.

Google Mars laat je toe in te zoomen op het Mars-oppervlak. Je kan kiezen voor een relief-kaart, een visuele kaart of een kaart gebaseerd op infrarood opnames.

Je kan via Google Mars ook de locaties terugvinden van de twee karretjes van Nasa die nog steeds rondrijden op het Mars-oppervlak : Spirit en Opportunity. De belevenissen van beide karretjes kan je overigens ook nog op de website van Nasa opvolgen. Berichten over de laatste stand van zaken van beide karretjes maar ook wilde complottheoriën kan je terugvinden op de Mars Rover Blog.

Technorati : - - - -

13 maart 2006

Belblogs - Pageranks

De pagerank van een webpagina is een cijfer tussen 0 en 10 dat door Google toegekend wordt om de populariteit van een webpagina - gebaseerd op het aantal links naar de pagina - aan te geven. De Google Toolbar toont de pagerank van de laatst opgevraagde webpagina. Via een eenvoudige zoekopdracht is het zeer eenvoudig websites te vinden die je toelaten de pagerank van een webpagina op te zoeken.

De waarden die door de Google Toolbar getoond worden, worden slechts met tussenpozen van 3 à 4 maanden geactualiseerd (zie Page Rank Export List History). De pageranks die Google intern gebruikt worden echter continu aangepast. Merkwaardig is bovendien dat niet elk Google datacenter dezelfde waarde toekent aan een website. Via deze site kan je nagaan welke pagerank een website krijgt door verschillende Google datacenters.

Ik heb nogmaals nagegaan welke pageranks Google aan de Belgische blogs toekent na de laatste Google Pageranks Toolbar update.

Voor de laatste toolbar update waren er drie Belgische weblogs met pagerank 7. Eén ervan heeft pagerank 7 behouden, één ervan heeft pagerank 8 gekregen, de laatste heeft een stapje moeten terugzetten naar pagerank 6.

Het beste resultaat dat ik terugvond voor een Belgische weblog is pagerank 8 : www.dopplerradio.net

Voor pagerank 7 zijn er op dit ogenblik - voor zover ik het kon nagaan - twee weblogs : veerle.duoh.com en www.poorbuthappy.com/ease. Het laatste weblog is van Peter Van Dijck, een Vlaming die voornamelijk internationaal actief is.

Voor pagerank 6 zijn er een 50-tal weblogs. U kan ze hieronder vinden in alfabetische volgorde.
akira.arts.kuleuven.ac.be/andreas/blog, blog.coolz0r.com, blog.forret.com/blog, blog.zog.org, blogs.cocoondev.org/crafterm, blogs.cocoondev.org/mpo, blogs.cocoondev.org/stevenn, budts.be/weblog, demuynck.org, druppels.be, el-tramo.be, gent.blogt.be, inclassable.typepad.com/un_blog_par_jour, lvb.net, maarten.typepad.com/blogologie, nieuwsblad.typepad.com/webfactor, postneo.com, standaard.typepad.com, standaard.typepad.com/en_nu_even_elders, standaard.typepad.com/en_nu_even_ernstig, standaard.typepad.com/kreten_en_gefluister, thomas.apestaart.org/log, users.pandora.be/quarsan/zoe/index.html, www.appelblauwzeegroen.be, www.bloggingthenews.info, www.blogologie.be, www.coolios.net, www.culture-buzz.com, www.el73.be/drunkey-love, www.friedkitten.com, www.kandl.be, www.lectrr.be, www.matrix.ua.ac.be, www.mess.be, www.middernacht.be/udn/blogger.html, www.netlash.com, www.onepointzero.com, www.peterelst.com/blog, www.photoshopblog.net, www.pincetonfrancais.be, www.pmalog.net, www.razziphoto.com, www.sempermagis.be, www.smetty.be, www.smoothouse.org/smoothpod, www.somebaudy.com, www.stefangeens.com, www.talesfromthecrib.be, www.tenderfeelings.be, www.wereldkeuken.be, www.zattevrienden.be

Om de bovenstaande resultaten te kunnen situeren heb ik ook even gekeken naar de pageranks van enkele Belgische banken. Banken geven immers een heleboel geld uit om hoog te scoren qua naambekendheid. De belangrijkste banken bekomen voor hun websites maximaal pagerank 6 (Dexia, Ethias, Fortis, ING, KBC). Andere banken (bijvoorbeeld Argenta, Axa, Centea, Citibank, Deutschebank, Recordbank) moeten het met een lagere pagerank doen. Indien de banken van de techniek van weblogs zouden gebruik maken, lukt het hen misschien wel hogere pageranks te bekomen. Of ze kunnen misschien (nog meer) gebruik maken van zoek-optimalisatie-bedrijven ...

Technorati : - - -

10 maart 2006

BlogCom en/of BaseCamp ?

BlogCom
Op vrijdag 21 april 2006 is het zover! Die avond gaat voor het eerst in Antwerpen een BlogCom door. Neen, geen BlogCon(ference), wel een meeting van en met de belgische BlogCom(munity). Het is de ideale moment om bij te praten met oude bekenden, om nieuw bloggersbloed te ontdekken of om gewoon een leuke avond te beleven.

BarCampBrusselsForTheImpatient
To bring together a bunch of Belgian and international geeksters with interest in Webapps, Mashups, Mobile, Media, Advertising, Marketing in the Web 2.0 era. Preferably in April/May

Technorati : - - - -

08 maart 2006

Sitedeals released - nogmaals

Na mijn berichtje over de sitedeals15 released wedstrijd op 27 februari hebben enkele Belgische bloggers de handschoen opgenomen.

LVB (sitedeals15 released) scoort reeds zeer goed, Bart van Netlash (sitedeals15 released) ook. Percept (sitedeals15 released), Internation (sitedeals15 released) en Gigadesign (sitedeals15 released) zijn er pas mee gestart. Hopelijk bezorgen deze extra links deze weblogs een klein duwtje in de rug bij Google.

Update 9/3 Ook Pascal Van Hecke doet mee : (sitedeals15 released).

In de referer-statistieken van dit weblog zag ik onlangs een bezoeker (een deelnemer van deze wedstrijd) die via een backlink-link-checker tool mijn weblog ontdekte. Personen die geïnteresseerd zijn wie nu reeds naar bvlg.blogspot.com linkt kunnen deze link aanklikken. Personen die de populariteit van een andere URL willen nagaan, hoeven de URL toe te voegen : http://www.seo-consulting.de/online-tools/domain-pop.com/backlink-link-checker-US-1.php?URL=. Af en toe is de server wel overbelast en moet je enkele minuten wachten om opnieuw te proberen.

Overigens nog veel succes voor alle deelnemers aan de sitedeals15 released wedstrijd.

Technorati : - - - -

07 maart 2006

Vrienden

Peter VanvelthovenDaarstraks was Peter Vanvelthoven, federaal minister van werk en informatisering, te gast in de Wandelgangen op radio 1. Je kan zijn interventie nog beluisteren via deze link.

Peter Vanvelthoven kwam naar aanleiding van de Batibouw-beurs toelichting geven bij de regels voor wie komt helpen bij de bouw of renovatie van een woning. Deze staan beschreven in dit document. Eén gevolg is zeer duidelijk. Indien je geen familieband hebt met de bouwheer, is het zo wie zo verboden. Alle helpers zonder familieband - hoe goed bedoeld ze ook zijn - worden beschouwd als zwartwerkers, met alle gevolgen, zowel voor de bouwheer als de helpers. Je hebt er alle belang bij om ten eerste een grote familie te hebben en dan nog bovendien goed te staan met je familieleden. Zij mogen - weliswaar mits enkele beperkingen - gratis helpen. Peter Vanvelthoven sloot uit dat deze regeling zou aangepast worden. Het zou immers de deur op een kier zetten voor zwartwerk. Bovendien verklaarde hij dat de sociale inspectie zou toezien op de correcte naleving van de wet.

Dat deze strikte en vermoedelijk correcte interpretatie van de wet verdedigd wordt door een lid van de sp.a lijkt mij in tegenspraak te zijn met het imago dat de sp.a opkomt voor de belangen van de kleine man. In de provincie Limburg is het zelf bouwen van de woning - met de hulp van familie en vrienden - eerder regel dan uitzondering. Dit wil zeggen dat een ruim aandeel van de Limburgse woningen gebouwd wordt mits overtreding van de sociale wetten. Ik ben benieuwd wat het effect zou zijn van strikte controles door de sociale inspectie in de provincie Limburg op de verkiezingsresultaten van Peter Vanvelthoven.

Bert Anciaux, een andere sp.a/Spirit minister, wenst de verzuring in onze maatschappij te bestrijden door er voor te zorgen dat mensen nauwer bij elkaar betrokken worden. Samen feestvieren mag, maar een handje toesteken bij de bouw of verbouwing van de woning van je buurman mag niet. Begrijpe wie begrijpe kan ...

De ouderraad van de school waar mijn zoon school loopt, plant binnenkort enkele werken. We hebben het idee opgevat om enkele zaken met de ouders te realiseren, kwestie van onze met vrijwilligerswerk verdiende centen zo optimaal mogelijk te besteden. Ik zal toch eens bij de directeur informeren welke risico's hij als directeur en wij als ouders lopen bij het uitvoeren van deze werken.

Technorati : - - - - -

06 maart 2006

Sluipverkeer

Enkele dagen terug viel er een krantje van de lokale CD&V afdeling in mijn bus. In dit krantje werd onder meer aandacht besteed aan het sluipverkeer door de Stationsstraat te Korbeek-Dijle.

Korbeek-Dijle
Rond het thema sluipverkeer zijn reeds een heleboel studies gepubliceerd, bijvoorbeeld in 2003 door Transport & Mobility Leuven : de uitgebreide versie en de synthese.

In de mobiliteitsplannen van heleboel steden en gemeenten komt het thema sluipverkeer aan bod. Het overzicht op de site mobielvlaanderen.be van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap is blijkbaar niet geactualiseerd. Het mobiliteitsplan van de stad Leuven wordt vermeld, het mobiliteitsplan van de gemeente Bertem daarentegen nog niet.

In de studies en de mobiliteitsplannen ontbreekt volgens mij telkens een definitie van sluipverkeer. Ik heb eventjes gezocht naar een definitie. In de on-line versie van het Van Dale Hedendaags Nederlands woordenboek komt het woord sluipverkeer niet voor. De Grote Van Dale bevat wel een eerder lakonieke definitie :
* sluipverkeer is verkeer dat een sluipweg kiest
De definitie van sluipweg bevat onder meer de volgende omschrijvingen
* heimelijke weg
* (weg- en waterbouw) (secundaire of minder drukke) weg die, in strijd met de voorschriften, door snel of zwaar verkeer wordt gebruikt om de drukte van de hoofdweg te mijden


Terug naar de Stationsstraat te Korbeek-Dijle. Deze straat verbindt Korbeek-Dijle met Oud-Heverlee. De straat bevat ook een brug over de Dijle. Over deze rivier zijn er slechts een beperkt aantal bruggen. Ten noorden van Korbeek-Dijle is er de brug van de E40 en een brug te Heverlee (aan de campus van de KULeuven) en aan de ring rond Leuven. Ten zuiden van Korbeek-Dijle bevindt de eerstvolgende brug zich tussen Sint-Joris-Weert (fusiegemeente Oud-Heverlee) en Sint-Agatha-Rode (fusiegemeente Huldenberg). Gezien de drukte op de E40 verkiezen blijkbaar een steeds stijgend aantal automobilisten voor een alternatieve route. Daarbij wordt gekozen voor een route via Oud-Heverlee over Korbeek-Dijle naar Bertem waar de oprit op de E40 genomen wordt.

Volgens de definitie in Van Dale is het verkeer in de Stationsstraat strikt genomen geen sluipverkeer, wat niet wegneemt dat het verkeer effectief zeer storend is voor de bewoners van deze straat.

Ik heb de indruk dat voor een heleboel personen - niet enkel de bewoners van de Stationsstraat - sluipverkeer overeenkomt met ongewenst verkeer. Het lijkt mij tekenend voor onze huidige maatschappij dat we verkeer dat niet in ons eigen dorp of straat moet zijn als ongewenst beschouwen. Met enige overdrijving komt dit neer op eigen verkeer eerst. Het afsluiten van de lokale wegen - een praktijk die door een heleboel gemeenten wordt toegepast om sluipverkeer te ontmoedigen - is een vorm van isolatie-politiek. Is dit een positieve evolutie in onze maatschappij ?

Het protest van de lokale CD&V afdeling tegen het sluipverkeer te Korbeek-Dijle lijkt mij eigenlijk wat laat te komen. Tijdens de campagne voor de vorige gemeenteraadsverkiezingen - 6 jaar terug - pleitte één van de CD&V kandidaten voor het aanleggen van verkeersremmers in een doodlopende straat, toevallig een straat bevolkt door familieleden. Het zou geloofwaardiger geweest zijn indien de CD&V indertijd reeds opkwam voor maatregelen voor de Stationsstraat. Spijtig genoeg verzeilde de CD&V na de vorige gemeenteraadsverkiezingen in de oppositie. Van de huidige coalitie in de fusiegemeente Bertem (VLD en sp.a) heb ik persoonlijk nog geen enkel initiatief gezien om de verkeersveiligheid in Korbeek-Dijle aan te pakken. Op hun websites is ook niets terug te vinden over verkeersveiligheid. Misschien dan toch hopen dat CD&V na de volgende verkiezingen iets kan realiseren ?

Technorati : - - -

04 maart 2006

Euromuntstukken

EurodiffusieIk heb ook eens de moeite genomen mijn muntjes te tellen. Bovendien heb ik mijn telresultaten voor de eerste keer aangemeld bij Eurodiffusie.

Hier zijn de cijfertjes. In het totaal 112 munten voor een waarde van 16,47 euro (veel muntjes van 1 en 2 cent) :
België 81,3%
Nederland 6,3%
Frankrijk 4,5%
Spanje 2,7%
Luxemburg 2,7%
Duitsland 0,9%
Italië 0,9%
Oostenrijk 0,9%

Technorati : -

02 maart 2006

Flatscreen

Gisteren werden alle schermen in de afdeling waar ik werk vervangen door flatscreens. Op mijn bureau prijkt nu een NEC MultiSync LCD Monitor 1770NX. Een handleiding kreeg ik er niet bij, maar die is wel hier te vinden.

De klassieke schermen staan nu hier en daar op grond verspreid in de afdeling, best wel een grappig zicht. Spijtig dat ik mijn digitaal fototoestel niet bij heb.

Related Posts with Thumbnails