B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

18 april 2007

Metatale - het einde voor BVLG ?

Bart heeft een tijdje terug laten vallen dat MetaTale BVLG overbodig zou maken. MetaTale indexeert de Vlaamse blogosfeer en distilleert via een naar eigen zeggen wetenschappelijk maar niet publiek vrijgegeven algoritme de invloedrijkste blogs. Hokus pokus en zie daar een volgende rangschikking van blogs, iets wat zo'n beetje de specialiteit van dit blog was.

Maakt MetaTale de BVLG lijstjes nu overbodig ? Een poging tot genuanceerd antwoord.
Zoals reeds uitgelegd tijdens mijn presentatie op de eerste BarCamp Brussels kunnen er verschillende aspecten van een blog gemeten worden.



In het verleden heb ik via dit blog diverse lijstjes gepubliceerd van blogs, telkens volgens een ander criterium. Sommige waren eerder ludiek, andere dan weer zeer serieus. Ik heb mij zelf nooit gewaagd aan pogingen om de diverse indicatoren tot één enkel cijfer te herleiden, iets wat MetaTale dus wel doet. MetaTale combineert immers verschillende indicatoren (aantal berichten, aantal uitgaande links, aantal uitgaande links) tot één enkel cijfer. Een dergelijk cijfer kan niet anders dan subjectief zijn. De subjectiviteit zit in de keuze van de indicatoren en in de gewichten die aan de diverse indicatoren gegeven worden om tot één enkel cijfer te komen.

Is MetaTale wetenschappelijk verantwoord ?
De vraag is natuurlijk wat men begrijpt met de term wetenschappelijk. MetaTale is bedacht door een aantal personen die volop bezig zijn met weblogs, websites, webontwikkeling, ... Het zijn geen wetenschappers die vanuit een academische invalshoek een model uitgewerkt hebben, het zijn praktijkmensen (waarmee ik natuurlijk geen afbreuk wil doen aan hun expertise). Voor zover ik kan nagaan is MetaTale niet het resultaat van wetenschappelijk onderzoek.

Ik heb geen informatie of de ontwerpers van MetaTale rekening gehouden hebben met de theorie van meten. Daarin is onder meer sprake van meetschalen, toegelaten transformaties, meetfouten, ... Vermits het algoritme niet vrijgegeven is, kan er ook niets gezegd over of dit algoritme de regels van meettheorie respecteert.

Het is mij bovendien niet duidelijk hoe MetaTale het domein afbakent. Wordt er ook gekeken naar Myspace blogs, naar Live Spaces, naar Ecademy blogs, naar userforums allerhande, ... ? Wat maakt een blog overigens zo speciaal ten opzichte van een manueel beheerde website of een website die met een uitgebreid content management systeem beheerd wordt ? Waarom komen de krantenwebsites en de krantenblogs niet in de top 100 voor ?

Is MetaTale nuttig ?
Via het MetaTale-algoritme wordt aan een weblog een cijfer toegekend. De waarde van dit cijfer zal nog moeten blijken. Zullen blogeigenaars dit cijfer kunnen gebruiken om naar adverteerders te stappen om hogere tarieven te bekomen ? Zullen adverteerders van de cijfers kunnen gebruik maken om gerichter campagnes te voeren ? Ik wens de initiatiefnemers in ieder geval veel succes bij het zoeken van klanten.

Twee slotbedenkingen
Een dergelijke lancering laat de bloggersgemeenschap natuurlijk niet onberoerd, wat af te meten valt aan het aantal berichten en reacties op deze berichten. Vermits de discussies onder meer gevoerd worden op enkele redelijk hoog geplaatste blogs, zal de rangschikking van deze blogs enkel maar versterkt worden.

U zal in de toekomst via dit kanaal nog lijstjes kunnen bekijken, alleen maakt MetaTale het mij wat moeilijker om origineel voor de dag te komen. Suggesties voor originele criteria om blogs, bloggers, blogplatformen en dies meer in kaart te brengen zijn steeds welkom. Ik heb alvast zelf enkele suggesties bedacht : schoenmaat, haarlengte of kleur van ogen van bloggers, aantal dt-fouten in blogposts, ...

Technorati : - -

6 Bedenking(en) :
Blogger Unknown had op 18 april, 2007 22:22, de volgende bedenking ...

Het leuke aan jouw lijstjes is de invalshoek, en alles wat er bij komt kijken. Metatale zorgt ook voor lijstjes, maar op een andere manier. T'is moeilijk te verwoorden,maar hopelijk zijn er mensen die er ook zo over denken!

 
Anonymous Anoniem had op 18 april, 2007 22:30, de volgende bedenking ...

Bruno, wie ben ik om jou overbodig te maken - jij bent onvervangbaar. Oh, en de quote kwam niet van mij, maar van Dries Buytaert, mr. Drupal.

De vijf aandeelhouders van MetaTale zijn inderdaad praktijkmensen, maar we hebben het algoritme niet alleen ontwikkeld.

Maar het woord 'wetenschappelijk' was vooral bedoeld om het verschil aan te duiden met de Bwards (die een populariteitspol was) en de Blogpersoonlijkheden (waar denk ik toch een groot aantal meer subjectieve aspecten een rol speelden).

Uiteraard zit in de MetaTale Ranking ook een mate van subjectiviteit - zoals je zegt de gekozen criteria en de weging daarvan. Maar we definiëerden eerst de criteria, en bekeken daarna de blogs (ipv omgekeerd).

Er zitten ook Live Spaces in onze database, en als ik me niet vergis ook Myspace blogs - maar die hebben de top 100 niet gehaald (zegt dit misschien iets over de verspreiding/aanvaarding van die platformen in Vlaanderen?).

Ik hoop, beste lijstjesman, dat je er niet mee zal stoppen. Je bent een deel de inspiratie van MetaTale ;)

 
Anonymous Anoniem had op 18 april, 2007 23:42, de volgende bedenking ...

Die quote kwam inderdaad van mij, maar dat was natuurlijk een grap.

Dat BVLG mag blijven bestaan! :)

 
Anonymous Anoniem had op 19 april, 2007 09:49, de volgende bedenking ...

Ik heb nog eens naar jouw grafiek (elements of a weblog) zitten kijken.

Ik herinner me jouw presentatie op de eerste Barcamp nog levendig. En volgens mij is daar het eerste zaadje voor het MetaTale geplant geweest.

Jouw grafiek is zeer goed, maar er ontbreekt één groot gegeven (en ik herinner me dat ik jou toen ook die vraag gesteld heb): thema.

De zaken die je kan meten van een blog, worden steeds gebruikt om verschillende blogs met elkaar te vergelijken. Maar zo'n vergelijking gaat pas op als de meetbare zaken uitgezet worden t.o.v. het thema.

"Ranking" in het algemeen voor verschillende blogs is nutteloos, als ze niet over hetzelfde onderwerp gaan. (Zie ook de discussie op bwards/clickx awards over fotoblogs/ groepsblogs/ lifeblogs etc.)

Op dat moment is het eerste idee gegroeid. Wat als we dat 'thema' konden meten, en op basis daarvan ranken?

Van daaruit is het MetaTale verhaal gegroeid.

Dus eigenlijk, BVLG, ben jij de oorzaak van MetaTale ;)

 
Blogger yab had op 19 april, 2007 12:50, de volgende bedenking ...

Ik kijk al uit naar het lijstje van blogs met de meeste dt-fouten! Verder ben ik van plan Metatale dezelfde behandeling te geven als Twitter: doodzwijgen. Perhaps it'll go away then.

 
Anonymous YvesHanoulle had op 11 december, 2011 12:52, de volgende bedenking ...

Leuk om dit artikel zoveel jaar later nog eens te lezen.
Ondertussen gebeurd er niet veel (publiekelijk) meer met Metatale. Al is klout natuurlijk iets gelijkaardig.
En zoals Bart al aangaf, zij jouw lijstjes veel persoonlijker en toffer om lezen.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails