B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

16 augustus 2007

Journalisten en social media

Zijn bloggers journalisten ? Afhankelijk aan wie je deze vraag stelt bekom je een ander antwoord. Sommige blogs komen zeer dicht bij journalistiek werk, denk maar aan Gentblogt. Andere blogs - bijvoorbeeld de persoonlijke dagboeken - hebben dan helemaal geen journalistieke aspiraties. Technologie-gerelateerde publicaties en blogs over technologie komen vaak zeer dicht in elkaars buurt. Technologie blogs kunnen zeer kort op de bal spelen en kunnen vaak met primeurs voor de dag komen. Sommige bedrijven communiceren tegenwoordig zeer bewust en zeer gericht naar bloggers, om hun producten ook via deze technologie blogs in de kijker te laten zetten, denk maar aan de lancering van Vista door Microsoft waar naast journalisten ook bloggers uitgenodigd werden op de persconferentie.

Fusion PR, een public relationsbedrijf uit de Verenigde Staten, met ook een kantoor in het Verenigd Koninkrijk, vond het interessant een enquete te houden bij journalisten werkzaam voor technologie-gerelateerde publicaties naar de impact van social media op hun werk. Uit de resultaten van de enquete bleek wel degelijk dat de opkomst van social media een impact had op de wijze waarop journalisten hun werk doen. 40% van de 1100 journalisten die aan deze enquete deelgenomen hebben, gaf aan dat social media een impact op de manier waarop zij hun werk doen. 78% van de journalisten zei blogs te lezen, 31% van de journalisten zei bloggers te beschouwen als betrouwbare bronnen, 67% zei blogs te citeren in hun berichten. 35% van de journalisten had overigens zelf een blog.

Bij het zien van deze cijfers vroeg ik me af of bloggende journalisten hun eigen blogs als betrouwbaar beschouwen ?

Technorati : - - - -

3 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 16 augustus, 2007 22:05, de volgende bedenking ...

Als journalist, als blogger, als docent journalistiek en als bijna-belg toch maar eens reageren.
Het feit dat je publiceert heeft niets maar dan ook niets met journalistiek te maken. Tenzij je dat doet volgens journalistieke regels zoals afstandelijkheid en onpartijdigheid, nauwkeurigheid, feitelijkheid, hoor/wederhoor, feiten checken etc.
Die 31 procent vind ik dus nog optimistisch.
Om dezelfde reden vind ik dat gentblogt nauwelijks in de buurt komt van journalistiek.
En mijn eigen weblog? Haha!

 
Anonymous Anoniem had op 16 augustus, 2007 23:57, de volgende bedenking ...

Als journalist mét een blog kan ik zeggen dat ik mijn webplekje als iets persoonlijks zie, als een uiting van wat ik denk en doe, zonder de journalistieke regels te moeten respecteren. Ik let enkel een beetje op met wat ik schrijf over mijn werk en mijn werkgever. Maar juist, blogs hebben de journalistiek (een heel klein beetje) beïnvloed.

 
Anonymous Anoniem had op 17 augustus, 2007 00:57, de volgende bedenking ...

Ik denk dat de tegenstelling blogger of journalist genuanceerd moet worden. Sommige blogs hebben duidelijk een journalistieke waarde, en zelfs blogs die geen journalistieke ambities hebben, kunnen postings bevatten die niet wezenlijk verschillen van wat er in een krant of tijdschrift verschijnt. Wij journalisten staan ons vaak voor op een professionelere aanpak, bijvoorbeeld omdat we onze bronnen checken, maar wie doet dat nog consequent? Omwille van tijdgebrek of de werkdruk wordt dat maar al te vaak achterwege gelaten, zelfs bij de zogenaamde kwaliteitskranten of gereputeerde tijdschriften.
Ook het principe van woord & wederwoord, waarbij je iemand laat reageren op wat je over hem/haar of een bedrijf schrijft, zou wat mij betreft nog veel vaker mogen worden toegepast. Dat geldt ook voor bloggers, maar hen kun je het niet kwalijk nemen omdat ze niet verondersteld worden van de deontologische code te kennen of zelfs na te leven.
Door de toenemende erkenning van het grote publiek voor blogs als betrouwbaar medium worden de klassieke media misschien wel verplicht om zich onder andere op deze manier te onderscheiden. De kwaliteit zou er alleen maar door toenemen.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails