B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

07 oktober 2007

Panorama's

Nog niet zo lang geleden heb ik hier twee berichten geplaatst over het samenvoegen van foto's, ook gekend onder de Engelse benaming stitchen.

Onlangs kreeg ik een mailtje van Kris Hoet van Microsoft die mij wist te vertellen dat het gloednieuwe Windows Live Photo Gallery Beta ook mogelijk maakt foto's tot een panorama samen te voegen.

Tijdens een recent uitstapje heb ik weer een 30-tal foto's genomen met de bedoeling ze later thuis samen te voegen. Deze keer heb ik Autostitch (gratis tool), PTGui (demo-versie van een betalend tool) en Windows Live Photo Gallery Beta (gratis tool) bekeken. Ik heb Windows Live Photo Gallery Beta geinstalleerd op een Sony Vaio laptop met Windows Vista Ultimate (die Microsoft mij ter beschikking gesteld heeft).


Autostitch

pano autostitch

PTGui

pano-ptgui

Windows Live Photo Gallery Beta

pano windows live photo gallery

Het resultaat van PTGui (met de standaardinstellingen van de demo-versie) vind ik persoonlijk het minst geslaagde. De gebouwen komen er redelijk krom uit.

Het resultaat van Windows Live Photo Gallery Beta is redelijk goed. Autostitch slaagt er nog beter in de kleurverschillen tussen de individuele foto's weg te werken.

Het voordeel van Windows Live Photo Gallery Beta is het zeer makkelijk te gebruiken is, je hoeft er geen enkele parameter voor in te stellen. Het selecteren van de foto's en in het menu "Maken / Foto's samenvoegen tot een panorama" aanklikken volstaat. Het nadeel dan weer is dat er een groot verschil is in de omvang van de aangemaakte panorama's. Autostitch genereerde met de standaardinstellingen een bestand van 81 KB, PTGui een bestand van 3,56 MB en Windows Live Photo Gallery Beta een bestand van maar liefst 7,86 MB.

PS Heeft er overigens iemand een idee waar de foto's genomen zijn ?

Technorati : - -

3 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 07 oktober, 2007 23:33, de volgende bedenking ...

Vanuit "la grande arque" op la defense in Parijs?

 
Blogger Bruno Peeters had op 08 oktober, 2007 00:00, de volgende bedenking ...

@goya
Je bent er snel bij. Het is inderdaad de grande arche te Parijs.

 
Blogger Michel had op 08 oktober, 2007 01:23, de volgende bedenking ...

Met PTGui heb je *tig* mogelijkheden. Dat de gebouwen er "krom" op staan is dan ook allen aan jezelf te wijten. :)

De horizon in het midden van de preview zetten is één ding dat je kan doen om alles recht te krijgen. Daarnaast kan je een hele reeks verschillende projecties kiezen, van Mercator over cylindrisch tot wat je ook maar wilt.

PTGui is niet een programma om zomaar eventjes in default mode los te laten op een reeks foto's. Omdat het veel minder dingen aanneemt dan veel andere programma's, kan je er in veel meer verschillende situaties mee uit de voeten.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails