B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

21 november 2007

BVLG in Metatale top 100

De top 100 van meest invloedrijke Vlaamse weblogs van Metatale heeft eindelijk een update gekregen. De meest invloedrijke weblog is niet meer www.gentblogt.be, maar wel www.zv-magazine.be. BVLG staat nog steeds op de vijfde plaats, weliswaar met een lagere score, 18 in plaats van 19.



De vorige versie van de top 100 kan je nog in de Google Cache terugvinden.



BVLG zou BVLG niet zijn indien er nu geen vergelijking zou komen. Van de blogs in de huidige top 100 komen slechts 23 blogs voor in de vorige versie. Daarenboven zijn 8 blogs ondertussen met een andere URL terug te vinden. In de huidige versie vind je bijvoorbeeld www.zv-magazine.be terug, voordien was dit www.zattevrienden.be, in de huidige versie staat er www.pietel.be voordien was dit pietel.be. Zelfs door rekening te houden met deze gewijzigde URL's blijft de vaststelling dat de top 100 veel nieuwe blogs bevat, met www.kerygma.be als hoogste nieuwkomer (of grootste vergetelheid uit de vorige versie).

De berekening van de Metatale score roept bij een heleboel bloggers terecht heel wat vragen op. In ieder geval zijn er 7 blogs die een lagere score krijgen. Drie blogs, www.lvb.net, www.gentblogt.be en www.blogologie.be dalen zelfs met 2 eenheden. 10 blogs blijven behouden hun score. 14 blogs krijgen een hogere score, waarvan drie met 3 eenheden : www.zv-magazine.be, koenfillet.blogspot.com en peterdedecker.net/blog/index.php.

Waar in de vorige versie voor een blog score 15 voldoende was om opgenomen te worden in de top 100, bevat de nieuwe top 100 enkel blogs met score 17 en hoger. Ofwel hebben alle blogs een hogere reputatie gekregen. Ofwel heeft Metatale ondertussen veel meer blogs ontdekt. Nog een andere mogelijkheid is dat het algoritme voor de berekening van de score aangepast is.

Ongeacht de verklaring, met plaats 5 hoor je mij zeker niet klagen. Lijstjes waar dit blog hoog scoort zie ik zeker zitten.

Technorati : - - -

4 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 21 november, 2007 21:57, de volgende bedenking ...

Persoonlijk denk ik dat de spider veel meer blogs heeft opgenomen maar ik vraag me af hoe die onderscheid kan maken tussen een blog en een gewone website.

 
Anonymous Anoniem had op 22 november, 2007 22:39, de volgende bedenking ...

Mij hoor je nog minder klagen, ik sta in de top 100, in de vorige versie niet :)

 
Anonymous Anoniem had op 17 december, 2007 08:49, de volgende bedenking ...

Is er eigenlijk sprake van een "wekelijkse update"? Wanneer ik jouw screenshot van 21 november vergelijk met de huidige lijst zie ik geen enkel verschil. Je zou toch mogen verwachten dat er na de SVHJ-verkiezingen wat veranderingen optreden.

 
Blogger Bruno Peeters had op 17 december, 2007 21:49, de volgende bedenking ...

@stijn

Op de site van het jaar uitreiking heb ik Bart hierover nog gesproken. Blijkbaar was er intern reeds een update, maar deze is nog niet geexporteerd. Het "wekelijks" moet voorlopig dus met een korrel zout genomen worden.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails