B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

02 februari 2009

Dikke-truiendag - verbruiksmetingen 1


Zoals in een vorig bericht vermeld heb ik een tijdje in huis allerlei apparaten aan de energiemeter gelegd.

In de keuken ten huize BVLG bevinden zich een heleboel elektrische apparaten. Het opgemeten verbruik van de koelkast bedroeg 0,66 kwh (kilowattuur), wat voor 365 dagen en 17 eurocent per kilowattuur neerkomt op 41 euro per jaar. Het verbruik van de vaatwasmachine heb ik voor enkele wasbeurten nagegaan. Dit verbruik varieerde afhankelijk van het gekozen programma tussen de 1,4 kwh en 1,6 kwh. Tegen een gemiddeld verbruik van 1,5 kwh en een wasbeurt per 2 dagen, komt de kostprijs van het verbruik van elektriciteit neer op 45 euro per jaar. De aansluitingen van sommige apparaten zoals de ovens zijn niet makkelijk bereikbaar. De moeite om het verbruik daarvan te bepalen heb ik mij bijgevolg bespaard.

Het elektriciteitsverbruik van de broodmachine viel mij aangenaam mee. Voor een bakbeurt (weliswaar het korte programma) bedroeg het elektriciteitsverbruik 0,27 kwh, of iets minder dan 5 eurocent per brood. Ik had het idee dat dit veel hoger zou zijn. Het verbruik van andere elektrische apparaten in de keuken zoals een citruspers, een broodrooster of een elektrisch mes bleek eveneens miniem te zijn. Het feit dat deze apparaten relatief weinig gebruikt worden draagt ook bij dat de impact op de totale elektriciteitsfactuur beperkt blijft tot maximaal enkele euro's per jaar.

Tijdens de voorbije feestperiode is het gourmetstel dat we lange tijd terug cadeau gekregen hebben enkele keren bovengehaald. Een dergelijk toestel werkt met een weerstand die een heleboel warmte produceert. Het piekvermogen bedroeg 1200 watt. Het totale verbruik voor de ganse maaltijd bedroeg 1,4 kwh, of zo'n 25 eurocent per beurt. Voor enkele keren per jaar lijkt mij dit best mee te vallen, voor dagelijks gebruik zou dit echter oplopen tot bijna 90 euro.

Dikke-truiendag 2009 - Schrijf in en win
Binnenkort, op 13 februari, is het de Dikke-truiendag. Het is nog niet te laat om je in te schrijven, wat je op de website van de Vlaamse Overheid kan.

Related Posts with Thumbnails