B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

06 juni 2009

Beken Kleur

Op een heleboel blogs kan je op dit ogenblik aangeven naar welke partij je voorkeur uitgaat. Dit wordt mogelijk gemaakt door een widget van Adhese, het bedrijf dat reclameblokjes op een heleboel Belgische blogs in haar aanbod heeft, en Proximity BDDO. Op bekenkleur.be kan je de resultaten, zowel globaal als per blog bekijken.


In een vorig bericht (op 31 mei) had ik reeds een kopie genomen van het overzicht van het stemgedrag. Toen was er reeds 2569 keer geklikt en was Groen met 25% de meeste populaire partij. Ondertussen zijn er een heleboel blogs bijgekomen en werden een heleboel extra stemmen verzameld. Zojuist waren er 6333 stemmen. Groen is nog steeds de meest populaire partij met 19% van de stemmen, op korte afstand gevolgd door PVDA+ en N-VA.


Uit Twitter berichten van de initiatiefnemers van bekenkleur blijkt dat zowel Groen als PVDA een stevig duwtje in de rug gekregen door overijverige klikkers.

De lijst van blogs waar je de widget kan vinden is ondertussen indrukwekkend lang geworden. Ik telde zojuist maar liefst 111 blogs. Er zijn wel enkele foutjes (bvijvoorbeeld www.lowagie.com en lowagie.com komen afzonderlijk voor, net als www.blogoloog.be, blog.blogoloog.be als blogoloog.be). Ik heb een plaatje gemaakt met voor elk partij het aantal blogs in het lijstje waar de partij de meeste stemmen kreeg.


Zoals kon verwacht worden door de overijverige klikkers springen Groen en PVDA+ er duidelijk boven uit. Op de derde plaats komt N-VA. Zou hier ook sprake zijn van manipulatie ? OpenVLD en CD&V hangen onderaan het lijstje. Ze hebben voor zover ik kon terugvinden hun achterban niet opgeroepen om de widget op hun eigen blogs te installeren zoals de SP.A wel gedaan heeft, wat overigens een correcte oproep was en geen zoveelste manipulatiepoging.

De kans lijkt mij uiterst klein dat de bovenstaande percentages voor de dag als verkiezingsuitslag morgen. De initiatiefnemers hadden overigens nooit de intentie om de verkiezingsuitslag te voorspellen. Ik vermoed dat ze dankzij de widget een heleboel statistieken konden verzamelen over de blogosfeer. Wie klikt waar, hoe vaak en wanneer en wie bezoekt welke blogs. De verkiezingen waar daarbij een mooie aanleiding.

Related Posts with Thumbnails