B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

31 augustus 2009

Fietsen naar Brussel

Vanmorgen ben ik nogmaals mijn fiets opgesprongen en in één ruk (nou ja ...) naar mijn werkplek hartje Brussel gereden, zo'n 26 km verder. Ik probeer nu elke week toch één keer met de fiets naar Brussel te gaan.

Eigenlijk zou het gebruiken van de fiets om naar je werk te gaan een non-event moeten zijn. Een fiets is toch immers een vervoersmiddel als een ander, naast de auto, de trein, de lijnbus, de metro, de moto, ... Fietsen zit echter nog niet voldoende in onze verplaatsingscultuur, in tegenstelling tot andere landen zoals Nederland. Enkele redenen zijn de woon-werkafstanden die bij ons misschien groter zijn, de wegeninfrastructuur die allesbehalve fietsvriendelijk is, het heuvelend landschap rond Brussel, ...

Gelukkig steunen verschillende overheden in België het gebruik van de fiets. In Vlaanderen kan je op de site Mobiel Vlaanderen alle mogelijke informatie over mobiliteit in het algemeen en ook fietsen in het bijzonder vinden. In Brussel is er de actie Friday Bikeday (zie ook dit eerder bericht). En dan zijn er ook nog taltijke organisaties die het fietsen promoten, zoals de Fietsersbond die ook initiatieven lanceren zoals Bike to work.

In het online gebeuren zie je ook allerlei initatieven de kop opsteken. Er zijn natuurlijk blogs - zoals dit blog - waar in de berichten aandacht besteed wordt aan het fietsen naar Brussel. De blog bij uitstek is Van Leuven naar Brussel en terug per fiets. Ze hebben een uitvoerige blogpost waarin verschillende routes beschreven worden.

Op Google Maps kan je zelf routes tekenen, wat aanleiding gegeven heeft tot een aantal interessante routes.
* Wilsele naar Schaarbeek langs Kortenberg
* Herent naar Zaventem
* Heverlee naar Brussel langs Tervuren
* Egenhoven naar Brussel langs Duisburg

Met de site Bikely, een mashup die gebruik maakt van Google Maps, kan je ook routes aanmaken en publiceren zodat anderen ze ook kunnen bekijken. Alleen spijtig dat de antwoordtijden van Bikely af en toe vrij lang zijn.
* Leuven naar Montgomery langs Tervuren
* Leuven naar Montgomery langs Zaventem
* Oud-Heverlee naar Reyerslaan langs Kraainem
* Korbeek-Dijle naar Rogierplein langs Vossem
* Korbeek-Dijle naar Rogierplein langs Duisburg
* Korbeek-Dijle naar Rogierplein langs Wezenbeek
* Leuven naar Schaarbeek langs Duisburg en Zoniënbos
* Leuven naar Steenokkerzeel langs Veltem-Beisem

Routeyou is een vergelijkbare site, ook een mashup die gebruik maakt van Google Maps.
* Leuven naar campus Vrije universiteit Brussel
* Leuven naar metro Kraainem
* Leuven naar Brussel langs Everberg
* Leuven naar Brussel langs Huldenberg en Tervuren
* Leuven naar Brussel langs Kortenberg en Diegem

Er zullen ongetwijfeld nog meer sites, blogs en routes zijn. Aarzel niet om deze bekend te maken via de bedenkingen onderaan dit bericht.

Misschien is er wel een gat in de markt, een sociale netwerksite gericht op fietsers. De Friday Bikeday site heeft wel een community pagina, maar deze stelt eigenlijk niets voor.

Enkele suggesties alvast voor functionaliteiten van de "fiets social community" : delen van routes (cfr het overzicht hierboven), zoeken van een fietsbuddy, zoeken van een fietshersteller onderweg. Wie neemt er initiatief ?

6 Bedenking(en) :
Anonymous Kris Hoet had op 01 september, 2009 00:42, de volgende bedenking ...

Check ook zeker GPSies.com eens, is een vergelijkbare site als Routeyou en zeker ook de moeite.

Kris

 
Blogger Bruno Peeters had op 01 september, 2009 07:45, de volgende bedenking ...

hallo Kris,

deze site kende ik nog niet. Op het eerste zicht heb ik nog geen woon-werk routes maar ik zal vanavond nog eens beter zoeken.

 
Blogger Depechie had op 01 september, 2009 08:15, de volgende bedenking ...

Hey bvlg,

Hier zijn mijn googlemaps links voor fietsroutes ;)
http://delicious.com/depechie/cycling+googlemaps

Het zijn er al wat!

 
Anonymous Jnloco had op 01 september, 2009 13:01, de volgende bedenking ...

Hallo,

Ik rij ook al een tijdje met de fiets van Leuven (Kessel-Lo) naar Brussel. Ik zal mijn routes ook eens ergens online zetten.

 
Blogger cast42 had op 01 september, 2009 13:56, de volgende bedenking ...

Dit is de route die ik deze morgen gefietst heb:
http://www.runkeeper.com/pub/act/WXyEG99nsK64uzSNSQxV
Volgens mij is het de korste route als je in de omgeving van het meiserplein moet zijn.

Hier is een route langs de spoorweg: http://maps.google.be/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&om=1&msa=0&msid=106593127569810234189.000435709cd4394079325&ll=50.87812,4.538422&spn=0.160954,0.42778&z=12

 
Anonymous jnloco had op 22 september, 2009 19:38, de volgende bedenking ...

Hier is mijn route: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&msid=117526587078115599604.0004742dd05648a926052&ll=50.856243,4.549026&spn=0.171649,0.617294&z=11 .

De Gpx file kan je downloaden vanop mijn blog: http://www.jnloco.be/2009/09/22/fietsroute-kes…-brussel-troon/

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails