B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

22 augustus 2009

Nogmaals met de fiets naar Brussel

Vorige week heb ik hier een bericht geplaatst over mijn plan om een eerste keer met de fiets naar het werk (in hartje Brussel) te begeven.

Die eerste fietstocht is goed meegevallen. Zoals verwacht deed ik er iets langer over dan met de wagen, maar dat was waarschijnlijk omdat de files zich pas volop ontplooien als het schooljaar opnieuw start. Alle gekheid op een stokje, in stadsverkeer kan je met de fiets sneller vooruit komen dan een auto. Als je zoals in mijn geval zo'n 26 kilometers met de fiets moet, is de kans dat je er met de fiets sneller bent zeer klein.

Mijn traject gaat voor een heel groot deel over rustige wegen en zelfs fietspaden tot in de buurt van het Montgomery ronde punt. Van Montgomery tot het Rogierplein is er hier en daar nog een streepje fietspad. Onderweg moet ik enige hoogteverschillen overwinnen. Ik had al gehoord van deelnemers aan de 20 km van Brussel die kloegen over het lastige eindtraject. En inderdaad het traject op de Tervurenlaan tussen het kruispunt met de Vorstlaan/Woluwelaan en het Jubelpark gaat inderdaad een stevig stuk omhoog. Met de wagen merk je dit niet, maar met de fiets en natuurlijk ook al lopende wel degelijk. Maar de helling in de andere richting, van Vorstlaan/Woluwelaan tot aan het Vier-armen kruispunt is nog een pak langer, maar natuurlijk niet te vergelijken met een col in de Tour de France ...


Er wordt al een tijdje gewerkt aan het kruispunt van de Tervurenlaan en de Vorstlaan. Normaal ligt er daar in het midden, onder de bomen, een redelijk fietspad. Door de werken echter is het fietspad onderbroken. Als fietser verlies je daar redelijk wat tijd omdat je in principe moet afstappen, en in verschillende fazen van verkeerslichten over kan. Automobilisten wordt het aldaar minder lastig gemaakt. En bijgevolg verlies je al fietser bij dergelijke kruispunten redelijk wat tijd.

Voorbije vrijdag heb ik opnieuw de fiets van stal gehaald, Friday Bikeday weet u wel. Waar ik de eerste keer in het totaal (heen en terug) er iets meer dan drie uren over gedaan heb, was dit gisteren al meer dan 10 minuten minder. De gemiddelde snelheid is nog niet om over naar huis te schrijven (17,3 km/u de eerste keer, 18,4 km/u de tweede keer). Ik ben van plan de komende weken nog af en toe met de fiets te gaan. Hopelijk blijf ik het verkeer in het Brusselse overleven.

3 Bedenking(en) :
Anonymous Peter Dedecker had op 23 augustus, 2009 14:40, de volgende bedenking ...

Zeker doen! Wellicht kan je er nog wat tijd af krijgen. Hoe lang doe je erover met de wagen? Merk je een geestelijk verschil tussen met de fiets en met de auto komen? Die zeldzame keren dat ik, vooraleer naar het werk te gaan, eerst wat ging lopen of zo, voelde ik mij veel fitter op het werk. Voor een bureaujob althans, ik kan me inbeelden dat het voor arbeiders met fysiek werk wel eventjes omgekeerd is.

Ook wel goed om het eens van de andere kant te bekijken en te zien waar infrastructuur de mensen weghoudt van de fiets of omgekeerd.

 
Blogger Bruno Peeters had op 24 augustus, 2009 18:57, de volgende bedenking ...

Hallo Peter,

Met de wagen deed ik er daarstraks minder dan 3 kwartier over, maar dat kan makkelijk 1u of langer worden als de files zich weer volop manifesteren. Niettegenstaande de fysieke inspanning vooraf voelde ik mij inderdaad ook fitter, als dit inderdaad het correct woord is.

 
Blogger jeroeno had op 06 juni, 2011 12:02, de volgende bedenking ...

Ik woon ongeveer in jouw buurt en overweeg het zelfde.. moet wel aan het centraal station zijn.
Heb je al eens nagedacht over de combinatie fiets/metro ? Fietsen tot Metrostation in Kraainem bijvoorbeeld.. en dan de 17minuten metro ?
Zonder douche op het werk lijkt het mij wel niet ideaal...

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails