B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

02 september 2009

Friday Bikeday uit de lucht ?

Vorige vrijdag heb ik nog een mailtje gekregen van Friday Bikeday, met de vraag om het aantal kilometers in te voeren dat ik vrijdag met de fiets afgelegd heb. Friday Bikeday is de naam van een initiatief van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om werknemers in Brusselse aan te zetten om op vrijdag de fiets te gebruiken - wat bij mij alvast gelukt is, zie ook dit bericht. Het lukte mij echter niet meer om de afgelegde kilometers in te voeren. De site bleek onbereikbaar. De site is ondertussen nog steeds onbereikbaar.


Eerst dacht ik dat er een tijdelijk probleem was. Even een blik werpen op de DNS-info gaf echter aan dat er iets serieus mis is. De status van de domeinnaam fridaybikeday.be is sinds 1 september 2009 "QUARANTINE".


Ik vermoed het volgende scenario. In de loop van 2007 beslissen ministers Pascal Smet en Evelyne Huytebroeck van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het fietsgebruik te stimuleren. Pascal Smet is als minister verantwoordelijk voor Mobiliteit, Evelyne Huytebroeck is de minister van leefmilieu en energie. De opdracht wordt aan het bureau Happiness Brussels BVBA toegekend. Dit bureau bedenkt de actie Friday Bikeday (zie ook info op hun site) en registreert de domeinnaam, maar wel op hun naam, zie hierboven de registratiegegevens van DNS.BE. De domeinnaamregistratie wordt gedaan bij @iPower, vermoedelijk voor een jaar (wat al één keer verlengd werd). Ondertussen zijn er regionale verkiezingen. Het resultaat hiervan is dat er een andere coalitie tot stand komt in de Brusselse regereing. Pascal Smet en de sp.a worden bedankt voor hun diensten. Evelyne Huytebroeck (Ecolo) blijft wel in de regering met dezelfde bevoegdheden.

Pascal Smet mag na de verkiezingen zijn kabinet ontruimen. Hij moet plaats maken voor Brigitte Grouwels die de nieuwe minister van mobiliteit wordt. Ondertussen stelt @iPower een nieuwe factuur op voor een verlenging van de registatie van de domeinnaam. @iPower stuurt de factuur vermoedelijk naar Happiness Brussels BVBA, de licentienemer van de domeinnaam. Happiness Brussels BVBA heeft echter geen contactpersoon meer op het kabinet van Pascal Smet. De factuur wordt bijgevolg niet meer betaald door Happiness Brussels BVBA omdat ze vermoedelijk niet zelf willen opdraaien voor de kosten. Op de website van @iPower staat vermeld dat domeinregistratie voor een BE domein voor één jaar bij hen 30,25 euro kost. De kosten voor de hosting van de site moeten hier natuurlijk nog bijgeteld worden.

Het gevolg is dat de site Friday Bikeday uit de lucht gaat. De domeinnaam gaat naar status quarantaine, wat inhoudt dat de domeinnaam nog niet kan ingepikt worden door een andere licentienemer. De naam kan wel terug vrijgegeven worden, maar hier zijn extra kosten aan verbonden. Enige haast om de situatie terug recht te zetten is wel op zijn plaats, de quarantaine duurt bij DNS.BE immers maar 40 dagen en politici doen er vaak lang over om beslissingen te nemen.

Nieuwe fietsers kunnen zich ondertussen niet meer aanmelden voor Friday Bikeday, aangemelde fietsers kunnen hun afgelegde kilometers niet meer invoeren. Hopelijk komt de site snel terug online en gaan er geen gegevens verloren. Het zou spijtig zijn dat een goedbedoelde actie zoals Friday Bikeday op een dergelijke wijze zou moeten stoppen.

1 Bedenking(en) :
Anonymous dailybits had op 03 september, 2009 08:39, de volgende bedenking ...

Dit is spijtig genoeg een veel voorkomend verhaal en ik snap persoonlijk zelf niet, dat dergelijke domeinnamen kunnen vervallen.

Enkele jaren geleden heb ik zo ook weeronline.be op de hoogte moeten stellen, dat hun domeinnaam vervallen was?!?!? Als ik kijk naar de hoeveelheid reminder-mails ik krijg om mijn domeinnamen te verlengen....

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails