B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

31 december 2009

Markante social media persoonlijkheid december 2009 : Boskabout


Voor december sprong er op het eerste zicht geen markante social media persoonlijkheid uit. Er waren natuurlijk de personen die hoog scoorden in de verschillende rubrieken van de Site Van het Jaar-verkiezing van het tijdschrift Clickx. De andere media-gebeurtenis die echter veel losmaakte in het Vlaamse social media wereldje was Music For Life 2009. Twitter gebruiker @boskabout nam het initiatief voor TweetForLife, waar Twitter gebruikers zich engageerden voor elke tweet (Twitter boodschap) een bedrag aan Music For Life te schenken. Uiteindelijk bracht deze actie meer dan 600 euro op, niet slecht voor een spontaan opgedoken actie. Hierbij wil ik @boskabout de titel van markante social media persoonlijkheid van december 2009 geven.

Ik heb @boskabout voor de eerste keer ontmoet op een bloggersbijeenkomst een tijdje terug in het Leuvense. Toevallig bleek dat we nog een aantal zaken gemeenschappelijk hadden, wat maakte dat ik zijn blog en zijn Twitter berichten begon te volgen. Ik weet niet of Boskabout het zou appreciëren indien hij hier met zijn volledige naam zou vermeld staan - deze zul je op zijn blog en op zijn Twitter account ook niet vinden, vandaar dat ik zijn nick name verder in dit bericht gebruik. Waar Boskabout en ikzelf wel degelijk van elkaar verschillen is onze aanpak op Twitter. @boskabout is zeer actief op Twitter, met tot nu toe reeds meer dan 31.000 Twitter berichten. Hij twittert de ganse dag door en onderhoudt daarbij contacten met een zeer groot netwerk - komt hij overdag uberhaupt wel toe aan werken vraag ik mij soms af. Dit netwerk beperkt zich niet tot het online gebeuren, Boskabout laat zich ook vaak zien op events waar social media gebruikers afspreken, vooraf georganiseerde en spontane gebeurtenissen. Boskabout zal je niet aantreffen als spreker op de high profile social media events, wel eerder op de feestjes. En op sommige feestjes zul je hem bovendien nog aantreffen in de rol van DJ.

In de Site Van het Jaar-verkiezing was er dit jaar een extra rubriek "Twitter gebruiker". @boskabout stond daar op de vierde plaats, er is dus ook nog een link naar een andere social media event van december 2009.

@boskabout bevindt zich op dit ogenblik met sart68 (een andere actieve Twitter gebruiker) in New York. Hun belevenissen kan je via Twitter life volgen.

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Markante social media persoonlijkheid november 2009 : Clo Willaerts


In de loop van de maand november 2009 vonden er drie verschillende activiteiten van de Brussels Girl Geek Dinners plaats (BDDG). De organisator van de BGGD's is Clo Willaerts. Door haar inzet voor de BGGD's verdient Clo Willaerts de titel van markante social media persoonlijkheid van november 2009. Het had ook december 2009 kunnen zijn, omdat er in december eveneens drie BGGD events waren, maar voor december viel de keuze op iemand anders ...

De Brussels Girl Geek Dinners zijn van start gegaan in oktober 2007. Clo Willaerts slaagt er telkens in interessante activiteiten voor een select clubje van girl geeks op te zetten. Tijdens zo'n activiteit krijgen de vrouwelijke geeks één of meerdere presentaties gevolgd door de gelegenheid een hapje te eten. Dit alles is steeds gratis voor de deelneemsters. Dit brengt met zich mee dat er steevast grote interesse is van girl geeks om aanwezig te zijn op deze events, wat leidt tot een stormloop op de beschikbare plaatsen. Het spijtige voor boy geeks is dat ze niet welkom zijn op de BGGD events, tenzij voor sommige events waar ze als "sacoche" een girl geek kunnen vergezellen. Na afloop van een BGGD event is er steeds een goed gevulde goodie bag waar de girl geeks na het event nog het nodige plezier aan kunnen beleven.

De Brussels Girl Geek Dinners zijn marketinggewijs een schot in de roos. Met de BGGD formule kunnen bedrijven een zeer select publiek bereiken dat anders moeilijk rechtstreeks aan te spreken valt. Het zijn vrouwen die met technologie en gadgets bezig zijn. Ze hebben vaak professioneel met marketing te maken. Tijdens de events en ook nog nadien wordt er door de aanwezige girl geeks steeds de nodige ruchtbaarheid gegeven aan de voorbije events, op Twitter, op Facebook en in blogposts (spijtig genoeg wel minder en minder de laatste tijd). Een bedrijf dat er in slaagt Clo te overtuigen een BGGD event op zetten rond een specifiek product kan er zeker van zijn dat het product bij een geeky incrowd gelanceerd wordt. Het geeft een goede start, maar dat is natuurlijk geen garantie voor permanent succes. De Billy cadeaubons werden gelanceerd op een BGGD event (op 20 augustus 2008), maar wie maakt er nog gebruik van ?

Clo Willaerts is beroepshalve ook nog marketing manager bij Sanoma Magazines Belgium. Tot nu toe wist ze de stormen bij Sanoma te overleven en lijkt haar functie althans op korte termijn nog niet in gevaar. Hopelijk voor haar blijft dit zo in 2010.

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Foto : Pieter Baert

Markante social media persoonlijkheid oktober 2009 : Maarten Schenk


Op 3 oktober plaatste Maarten Schenk het bericht Belgianfirewall: 0 - 2 op zijn blog Blogologie. Maarten Schenk had zich al een hele tijd als pitbull vastgebeten in de problematiek van de Belgian firewall en blokkeringen van de stopkinderporno site opgelegd door de Belgische overheid. Met grote vastberadenheid onderzocht hij de motivatie van de opzet van de Belgian firewall en de manieren waarop deze op zeer eenvoudige wijze te omzeilen valt. Ik heb sterk de indruk dat het Maarten niet te doen is om effectief kinderporno te kunnen bekijken - dan moet je daar geen ruchtbaarheid aan geven - maar aan oprechte inzet om vrijheid van meningsuiting te vrijwaren. Vandaar dat Maarten Schenk de markante social media persoonlijkheid van oktober 2009 is.

Maarten Schenk gaat al een hele tijd mee in het social media gebeuren in België. Maarten Schenk was de persoon die de Skynetblogs mee vorm gegeven heeft. Sinds 2004 is hij in dienst gekomen bij SixApart, de ontwikkelaars van MovableType en TypePad blogging platformen. Maarten Schenk is een trouw bezoeker van blogevents, waarbij hij meestal zorgt voor life streaming van de activiteit. Dit brengt hij voor mekaar door op zijn laptop een cameraatje te plaatsen en de beelden in real-time via een dienst zoals ustream publiek te maken voor personen die niet op het event konden aanwezig zijn of niet uitgenodigd waren.

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Foto : Smetty

30 december 2009

Markante social media persoonlijkheid september 2009 : Imke Dielen


Vanaf 24 september lag het boek van Imke Dielen in de boekhandels. Imke Dielen is een alter ego bedacht door Helena Van Eykeren. Op de blog www.imkedielen.be onderhoudt Imke Dielen haar lezers al drie jaar met verhaaltjes uit haar dagelijkse leven. Op vraag van uitgeverij Ludion heeft Helena de overstap gemaakt van het online medium "blog" naar het offline medium "boek". Er waren voordien reeds boeken verschenen over blogging als fenomeen, maar voor zover mij bekend was er in het Nederlandstalige taalgebied dergelijke overstap nog niet gemaakt. In het boek wordt een blogstijl gehanteerd, waar aan de hand van korte verhaaltjes inkijk gegeven wordt in de persoonlijkheid van Imke Dielen. Vandaar dat Imke Dielen de titel van markante social media persoonlijkheid van september 2009 krijgt.

Helena Van Eykeren verstopte zich lange tijd achter Imke Dielen. Op haar blog verschenen ook verschillende foto's, waar ze echter nooit herkenbaar op verscheen. Binnen de blogosfeer leidde dit tot pogingen om uit te zoeken wie er zich achter het pseudoniem verschuilde. Na een tijdje was binnen de blogging incrowd de persoon achter Imke Dielen bekend. Een anonieme blogger kan er voor kiezen om anoniem te blijven, maar dit houdt in dat je als anonieme blogger geen offline contacten met andere bloggers kan aangaan. Als je het een beetje handig aanpakt als blogger kan je ook uitgenodigd worden voor allerlei events, of producten of diensten uitproberen. Als anonieme blogger zal je hiervoor natuurlijk niet uitgenodigd worden.

Ik ben benieuwd of er in 2010 nog Belgen die in het social media gebeuren actief zijn net als Imke Dielen de stap zullen zetten een boek te schrijven. Wie zal er volgen om de stap van het online gebeuren naar het offline gebeuren te zetten ?

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Foto : Lamazone

Markante social media persoonlijkheid augustus 2009 : Familie Vuijlsteke


In augustus laat Michel Vuijlsteke op zijn blog weten dat zijn dochter Anna naar het ziekenhuis moet. Van een ogenschijnlijk onschuldige aandoening veroorzaakt op een roltrap evolueert het op veel te korte tijd naar een spoedopname in de gespecialiseerde afdeling voor intesieve zorgen voor kinderen in het UZ Gent. Het verder verloop van de opname in het ziekenhuis is te volgen op de blogs van beide ouders, bij Michel en bij Sandra. Deze gebeurtenissen lokken op beide blogs een heleboel blijken van medeleven uit.

Michel en Sandra bloggen beide regelmatig over hun dagelijkse leven. Ze bieden buitenstaanders een inkijk in hun dagelijkse leven, in hun keuken, in hun verbouwingen, in de belevenissen van hun kinderen. Sommigen hebben al opgemerkt dat blogging op zijn retour is, dat personen die al lang aan het bloggen waren afgehaakt hebben, dat de blogfrequentie op andere blogs aanzienlijk minder is en dat er weinig nieuw bloggers bijkomen. Lifeblogging met uitgebreide berichten lijkt vervangen te worden door korte statusboodschappen op Facebook. Michel en Sandra bewijzen echter dat sommige lifebloggers van het eerste uur nog steeds doorzetten. Indien er zich een zeer speciale gebeurtenis voordoet, zoals de spoedopname van Anna, dan komt er spontaan en snel een hele golf van medeleven. In tegenstelling tot wat sommigen enkele jaren terug poneerden zal lifeblogging niet mainstream worden, maar er zullen steeds pareltjes blijven bovendrijven.

Mocht u het nog niet gelezen hebben op de blogs van Michel en Sandra, alles is gelukkig goed gekomen met Anna.

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Foto : Pieter Baert

Markante social media persoonlijkheid juli 2009 : Kris Hoet


Op 12 juli plaatste Kris Hoet een bericht op zijn blog dat hij een nieuwe job gevonden had, als head of strategy bij Duval Guillaume. Kris was daarvoor in mei ontslagen door Microsoft, iets wat hij totaal niet verwachtte (zie ook deze aankondiging op zijn blog).

Sinds 2004 was Kris Hoet in diverse functies bij Microsoft betrokken bij het marketing gebeuren, eerst voor Microsoft België en nadien op EMEA niveau. Kris Hoet was binnen het internationale marketing gebeuren gerespecteerd als een marketeer met een duidelijke visie. Hij was betrokken bij een heleboel succesvolle marketing initiatieven van Microsoft. Dit leidde er onder meer toe dat er van talrijke kanten reacties kwamen op zijn onverwachte ontslag. Kris Hoet kon zich enigzins troosten met het feit dat hij niet de enige persoon was waarop Microsoft niet langer beroep wenste te doen. Verschillende Microsoft medewerkers die betrokken waren met de contacten naar het social media gebeuren werden tegelijkertijd ontslagen : Miel Van Opstal, Geert Desager, Sylvie Irzie, Beatrice De Mahieu, ... Het leek er op dat Microsoft van mening was dat investeren in relaties naar het social media gebeuren minder prioriteit moest krijgen in tijdens van crisis. Bij de lancering van Windows 7 later op het jaar had Microsoft er nog aan gedacht bloggers uit te nodigen, maar de inspanning naar de blogosfeer was veel minder in vergelijking met de inspanningen die voor Windows Vista gedaan werden.

Om een nieuwe job te vinden maakte Kris Hoet volop gebruik van het social media gebeuren zelf, onder meer door de introductie van de #hirefriday tag op Twitter.

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Foto : Pieter Baert

29 december 2009

Markante social media persoonlijkheid juni 2009 : Philippe Borremans


Van Marcke Groep maakte in juni bekend dat Philippe Borremans aangeworven werd als Chief Social Media Officer. Philippe Borremans rapporteert daarbij aan Caroline Van Marcke, bestuurder van de Van Marcke Groep. Als Chief Social Media Officer is Philippe Borremans verantwoordelijk voor alle online collaboratie en het gebruik van sociale media binnen de bedrijven van de groep. De aanstelling van vermoedelijk de eerste Chief Social Media Officer in België is voor mij de aanleiding om Philippe Borremans uit te roepen tot markante social media persoonlijkheid voor juni 2009.

Philippe Borremans is een public relations professional met meer dan 14 jaar ervaring. Hij heeft lange tijd voor IBM gewerkt waarbij hij onder meer betrokken was bij het uitwerken van de blogging guidelines. In 2008 was hij betrokken bij het opstarten van Blackline Consulting, een onderdeel van Leads United gespecialiseerd in social media. In 2009 was Philippe Borremans teruggekeerd naar IBM, waarna hij uiteindelijk bij Van Marcke groep belandde. Vanuit zijn posities als Chief Social Media Officer heeft Philippe Borremans het mogelijk gemaakt dat in november 2009 de Girl Geeks van de Brussels Girl Geek Dinners het Big Blue gebouw, een paradepaardje van Van Marcke Belgium bezochten.

Philippe Borremans is al geruime tijd actief als social media trainer en spreker op social media events. Hij is sinds april 2005 auteur van de Conversationblog.

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Markante social media persoonlijkheid mei 2009 : Jan Vermeiren

In mei 2009 publiceerde Jan Vermeiren zijn boek over Linkedin : Hoe Linkedin Nu Echt Gebruiken, een boek dat ook in het Engels beschikbaar is "How to REALLY use LinkedIn". Dit is de reden waarom Jan Vermeiren de markante social media persoonlijkheid van mei 2009 is.

Jan Vermeiren is al sinds 2003 actief als networking coach. Hij is auteur van verschillende boeken over netwerken en wordt vaak gevraagd als spreker voor presentaties of workshops over netwerken. Deze boodschap verspreidt hij niet enkel via zijn presentaties of workshops, maar ook via zijn websites, zijn blog en zijn Twitter account.

Jan Vermeiren schrijft en praat veel over netwerken, maar hij is niet echt geconnecteerd tot de geeky incrowd van het social media gebeuren in België (de blogevents, de Barcamp's, de Social Media Sessions, ...). Maar dat neemt niet weg dat hij interessante zaken te vertellen heeft over netwerken.

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Foto : Smetty

Markante social media persoonlijkheid april 2009 : Jo Caudron


Op 14 april 2009 vond de eerste Social Media Session plaats. Deze gratis activiteit was een initiatief van One Agency. Tijdens deze activiteit stelden Bert Van Wassenhove en Jo Caudron een aantal interessante evoluties in het social media gebeuren voor. Zoals te verwachten tijdens een social media event werd de sessie live gestreamd over het internet en was er ook de gelegenheid input via Twitter te geven, zelfs voor personen die niet ter plaatse konden aanwezig zijn. Jo Caudron werkte toen nog voor One Agency, wat hij later inruilde voor zijn eigen bedrijf Dear Media. Jo Caudron is de markante social media persoonlijkheid voor april 2009.

Jo Caudron is een ancien in het webgebeuren in België. In 1993 was hij medeoprichter van The Reference, het eerste web agency in België. Ondertussen heeft The Reference onderdak gevonden bij Emakina. Nadien heeft Jo Caudron een heleboel ervaring opgedaan in het social media gebeuren, het omroepgebeuren en alles wat met mobiel internet te maken heeft, wat na te lezen valt op zijn eigen website. Jo was bijvoorbeeld ook betrokken bij The Big Ask Again, het filmpje van Nick Balthazar waarvoor meer dan 10.000 personen afzakten naar Oostende.

Na de eerste Social Media Session volgden er in 2009 nog drie. Telkens was het een leuke en interessante bedoening. Ik hoop dat er in 2010 nog nieuwe Social Media Sessions aankomen.

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Foto : PluggConference2009

28 december 2009

Markante social media persoonlijkheid maart 2009 : Robin Wauters

Op 12 maart 2009 vond te Brussel de tweede editie van de Plugg conferentie plaats. De Plugg conferentie heeft tot doel entrepreneurship en innovatie in Europe in het domein van Web en Mobile 2.0 in de schijnwerpers te plaatsen. De organisatie van deze conferentie is in handen van Robin Wauters, die hiermee de markante social media persoonlijkheid van maart 2009 wordt.

Robin Wauters is in het internationale social media gebeuren vermoedelijk eerder gekend als writer voor TechCrunch, wat ook vermeld wordt in zijn Crunchbase profiel. Het mag ook wel eens vermeld worden dat één van de actieve writers van TechCrunch een landgenoot is. Robin is in België ook nog betrokken bij initiatieven zoals Oxynade en Talking Heads.

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Foto : PluggConference2009

Markante social media persoonlijkheid februari 2009 : Dries Buytaert


Dries Buytaert publiceerde in februari 2009 op zijn blog een bericht met de titel Obama using Drupal. Op zijn blog plaatst Dries met een grote regelmaat berichten over belangrijke personen, bedrijven & organisaties die Drupal gebruiken. Dit bericht sprong er voor mij toch uit, vandaar dat Dries hier als markante social media persoonlijkheid van februari 2009 voorgesteld wordt.

Dries is de grondlegger van Drupal, een open source content management system dat ondertussen een hele schare developers en gebruikers wist te overtuigen. Drupal is uitgegroeid van een hobby projectje van Dries tot een volwaardig CMS. Ondertussen wordt Drupal ondersteund door een stevige structuur, de Drupal Foundation, waar Dries op dit ogenblik de president is.

In 2007 was Dries Buytaert een van de oprichters van Acquia, een bedrijf dat Drupal gerelateerde diensten levert. Afgaande op de berichten op de blog van Dries gaat het zeer goed met Acquia. Dries is voor zover ik kan nagaan de enige persoon uit de reeks van 12 markante social media persoonlijkheden waarvoor er reeds een Wikipedia-pagina bestaat. Deze pagina mag overigens best uitgebreid worden met de recente verwezenlijkingen van Dries.

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Foto : Pieter Baert

Markante social media persoonlijkheid januari 2009 : Bart De Waele

Bart De Waele heeft op 30 december 2008 een mooie compilatie van voorspellingen voor 2009 gepubliceerd. De buzz over deze voorspellingen speelde zich voornamelijk af in 2009, vandaar dat hij hier vermeld wordt als markante social media persoonlijkheid voor januari 2009. Bart De Waele kon je in 2009 vaak ontmoeten als spreker op diverse events, hij was bijvoorbeeld één van de sprekers op The Future Summit.

Bart zijn bedrijf, Netlash, nam in 2009 extra medewerkers in dienst. In tegenstelling tot in 2008 kwam Netlash minder prominent naar buiten met kleppers van sites (zoals Abconcerts in 2008). De blogactiviteit op Netlash.com was ook een heel pak minder in vergelijking met voorgaande jaren. Zou de blogmoeheid ook bij Bart toeslaan of zou het eerder te maken met de vele initiatieven waarmee Bart ook te maken heeft (Metatale, Tagger.fm, Talking Heads) ?

U kan het overzicht van alle markante social media persoonlijkheden hier terugvinden.

Foto : Pieter Baert

Markante social media persoonlijkheden 2009

Nu het einde van 2009 nadert vond het ik interessant even het voorbije jaar te overlopen en enkele markante social media gebeurtenissen opnieuw even in de aandacht te brengen. Dit doe ik aan de hand van 12 personen, voor elke maand één.

Wie zijn nu deze 12 markante social media persoonlijkheden ? Het onderstaande lijstje zal aan gevuld worden naar mate de verschillende berichten per maand gepubliceerd worden.

januari 2009 : Bart De Waele
februari 2009 : Dries Buytaert
maart 2009 : Robin Wauters
april 2009 : Jo Caudron
mei 2009 : Jan Vermeiren
juni 2009 : Philippe Borremans
juli 2009 : Kris Hoet
augustus 2009 : familie Vuijlsteke
september 2009 : Imke Dielen
oktober 2009 : Maarten Schenk
november 2009 : Clo Willaerts
december 2009 : Boskabout

Music For Life en Twitter

Vanaf vrijdagavond 18 december tot donderdagavond 24 december waren drie StuBru dj's opgesloten in het glazen huis te Gent in het kader van Music For Life. Music For Life actie 2009 liet de Twitter community niet onberoerd. Hierbij een aantal zinvolle en minder statistieken over de Music For Life actie en Twitter.

In het totaal heb ik via Twitter Search 3787 Twitter berichten teruggevonden die met Music For Life te maken hadden, bijvoorbeeld Twitter berichten met de hashtags #mfl, #mfl09, #musicforlife, #tweetsforlife, of berichten met "Music For Life", "Tweet For Life" en enkele varianten. In het plaatje hieronder kan u zien hoe het aantal berichten evolueerde van 10 december tot zojuist.

Voor de eigenlijke start van de Music For Life actie waren er al 584 berichten van 357 verschillende Twitter accounts. Tijdens het verblijf in het glazen huis was de Twitter bedrijvigheid veel hoger, 3009 berichten van 1077 Twitter accounts. Nadien viel de bedrijvigheid sterk terug, nog maar 194 berichtenv an 159 Twitter accounts. Het piekuur was op 24 december, van 17u tot 18, het moment dat de Sam, Siska en Sofie uit het huis mochten en dat de opbrengst van de actie bekend gemaakt werd. Tijdens die piekuur waren er 99 Twitter berichten.



Wat waren nu de meest productieve Twitter accounts ?

Voor 18 december 18u
@Fastwebfeed : 18 Twitter berichten
@stubru : 17 Twitter berichten
@TweetsForLife : 15 Twitter berichten
@marcioantwonio : 14 Twitter berichten
@WieisDeMug : 13 Twitter berichten

Van 19 december 18u tot 24 december 18u
@Fastwebfeed : 267 Twitter berichten
@mfl09 : 94 Twitter berichten
@boskabout : 80 Twitter berichten
@driesve : 50 Twitter berichten
@stubru : 43 Twitter berichten

Na 24 december 18u
@twirus_nl : 5 Twitter berichten
@BVLG : 4 Twitter berichten
@whatshesaid_ : 4 Twitter berichten
@virtualsmile_ : 3 Twitter berichten
@zwappylady : 3 Twitter berichten

Globaal
@Fastwebfeed : 285 Twitter berichten
@mfl09 : 94 Twitter berichten
@boskabout : 85 Twitter berichten
@stubru : 61 Twitter berichten
@driesve : 57 Twitter berichten

In 1754 van de 3787 Twitter berichten (of 46% van de berichten) werden in het totaal 1905 verschillende URL's vermeld. De meest populaire links waren
avartize.com/TweetsForLife : 302 vermeldingen
www.tweetforlife.be : 63 vermeldingen
bit.ly/4u2XNY (doorverwijzing naar www.thesedaysforlife.be) : 26 vermeldingen
www.stubru.be/speelhetmusicforlifespel : 25 vermeldingen
www.odenneboom.be : 18 vermeldingen

Een heleboel links in de Twitter berichten waren verkort door de URL shorteners. Een dergelijke collectie Twitter berichten laat toe om snel na te gaan welke URL shorteners het meest populair zijn.
bit.ly : 514 vermeldingen
ff.im : 283 vermeldingen
tinyurl.com : 76 vermeldingen
twurl.nl : 38 vermeldingen
is.gd : 17 vermeldingen

In Twitter berichten worden soms ook links naar foto's of afbeeldingen gepost. De meest populaire picture diensten waarnaar gelinkt werd zijn
twitpic.com : 193 vermeldingen
tweetphoto.com : 32 vermeldingen
yfrog.com : 13 vermeldingen
moby.to : 7 vermeldingen
flic.kr : 3 vermeldingen

Zo ziet u maar dat de Twitter bedrijvigheid tijdens Music For Life 2009 tot een heleboel zinvolle en vermoedelijk ook niet zo zinvolle statistiekjes leidde.

27 december 2009

Gowalla

Toen ik onlangs enkele berichten over Gowalla opmerkte, vond ik dat ik deze dienst ook eens moest uitproberen. Gowalla is, net als Foursquare dat blijkbaar in België minder populair zou zijn, één van de sites waarmee je aan je vrienden kan laten weten waar je bent. Het mobiele web in actie bijgevolg.

De eerste stap is het bezoeken van de website gowalla.com die overigens ook bereikbaar is via gowal.la.


Aanmelden is vrij eenvoudig. Vrij snel werd het mij duidelijk dat je pas Gowalla goed kan gebruiken indien je de Gowalla iphone applicatie installeert. Maar ik heb nog steeds geen iphone, wel een HTC met Windows Mobile. Ondertussen is er ook een Android client, maar die is voorlopig ook niet aan mij besteed.


Wat kan je verder op Gowalla ontdekken ? Je kan er populaire spots ontdekken, bijvoorbeeld in Leuven.


De Leuvense Kerstmarkt, die overigens al achter de rug is, is blijkbaar bezocht door 8 Gowalla gebruikers, die er 15 keer langsgekomen zijn.


Gowalla is ook een social network. Je kan er ook op zoek gaan naar vriendjes. Gowalla maakt het je zeer makkelijk om op zoek te gaan naar vriendjes, door een link te leggen naar Twitter en naar Facebook. Gowalla legt via oauth een connectie naar Twitter, waardoor Gowalla in de lijst van je followers op zoek kan gaan naar reeds actieve Gowalla gebruikers. In mijn geval zijn er nog 23 Twitter vriendjes die ook reeds over een Gowalla account beschikken. Door op de rode knop te klikken kan je ze een request sturen, waarna ze nog jou als Gowalla-vriend moeten bevestigen.


Van mijn Facebook connecties zijn er nog maar twee die reeds aanwezig zijn op Gowalla (buiten diegene die al vriend zijn natuurlijk).


In de lijst van je Gowalla vrienden kan je nagaan wanneer en waar je vrienden voor de laatste keer van Gowalla gebruik gemaakt hebben.


Op je vrienden pagina krijg je ook het overzicht van de personen die je een request gestuurd hebben. Indien je op Linkedin teveel verzoeken tot conneccties verstuurt waarop met "I don't know this person" gereageerd wordt, krijg je van Linkedin de beperking opgelegd dat je geen nieuwe verzoeken meer kan versturen. Of Gowalla ook actie onderneemt als je netwerken spamt staat niet aangegeven.


Van een actieve Gowalla gebruiker kan je een heleboel zaken vernemen : waar de persoon geweest is, welke de vrienden zijn, welke de laatste tweets zijn.


Indien een actieve Gowalla gebruiker aangeeft op een locatie te zijn, kan er ingesteld worden dat er een Twitter bericht verstuurd worden waarmee je gans je Twitter netwerk laat weten dat je daar bereikbaar bent. Via de Blogoloog kan je deze gowal.la notificaties mooi nagaan.


Voorlopig is Gowalla niet aan mij besteed. Ten eerste om praktische redenen, ik beschik niet over een mobiel toestel waar ik de mobiele client kan installeren. Bovendien heb ik toch enkele bedenkingen over de privacy. Door een site als Gowalla te gebruiken laat je aan een potentieel grote groep personen weten waar je bent. Je woonplaats te weten komen is tegenwoordig niet zo moeilijk. De kans bestaat dat van zodra je laat weten in de bioscoop naar een film te kijken, je thuis ongewenst bezoek krijgt. Zelfs indien je netwerk geen slechte bedoelingen heeft, brengt een site als Gowalla met zich mee dat je voor een groot stuk inzicht geeft in je privé-leven, niet enkel aan je direct netwerk maar ook aan alle Gowalla gebruikers.

Music For Life en de BTW

Toen Geert Joris van boek.be de zeer royale cheque van 150.000 euro in het glazen huis overhandigde aan de drie dj's merkte hij schamper op dat de BTW administratie er op stond dat de BTW op de verkochte boekjes van Stories for Life toch zou betaald worden, in totaal voor meer dan 10.000 euro. Het is natuurlijk goedkoop om te schieten op de BTW administratie die de regels toepast die op alle verkoopstransacties van toepassing zijn, zie dit artikel in GVA of dit editoriaal in De Morgen.

Maar als de BTW in het kader van een actie als Music For Life moet weggescholden worden, dan zijn er nog een aantal belastingen, taksen, heffingen en bijdragen die niet meer zouden moeten betaald worden. Denken we in de eerste plaats aan de bijdragen aan SABAM die de VRT moet betalen. Zou het geen mooie geste van SABAM zijn indien voor de ganse uitzendingen vanuit het glazen huis geen auteursrechten moeten betaald worden ?

De VRT zet tientallen en misschien zelfs honderden mensen in, in de eerste plaats de drie DJ's die in de schijnwerpers staan, waarbij de meeste medewerkers achter de schermen werken. Ofwel zijn dit freelancers die door middel van facturen betaald worden, ofwel zijn dit medewerkers in dienstverband. Kunnen die facturen ook vrijgesteld worden van BTW en kunnen de sociale bijdragen voor de medewerkers in dienstverband ook tijdelijk niet van toepassing zijn ?

Als een benefietfuif georganiseerd wordt, bijvoorbeeld voor Music For Life, dan is er toch ook geen sprake van kwijtschelding van BTW ?

De overheid heeft al een ruime bijdrage gedaan voor Music For Life, 1 miljoen euro door de federale overheid, 300.000 euro door de Vlaamse Overheid. Stad Gent heeft bovendien een cheque van 50.000 euro overhandigd, naast alle logistieke ondersteuning ter plaatse. Stellen dat de overheid onvoldoende doet voor Music For Life doet is zeer kort door de bocht. Indien de overheid voor deze actie vrijstelling van BTW verleent (en eventueel ook nog vrijstelling van andere belastingen, taksen, heffingen en bijdragen), moet deze geste dan ook van toepassing zijn voor nationale acties zoals Kom op tegen kanker, de Damiaanactie, de 11.11.11 actie, Levenslijn, ... En hoe zit het dan met lokale acties ?

By the way, bedrijven die een gulle bijdrage doen voor Music For Life kunnen deze fiscaal nog inbrengen. Heeft er al iemand daar de financiële impact van becijferd ?

26 december 2009

Publieke Linkedin profielen voor Belgen

Gisteren had ik hier nog aangekaart dat publieke Linkedin profielen voor Belgen in het Frans getoond werden. Sinds vandaag lijkt dat niet meer het geval te zijn. Je kan nog wel via Google Search nagaan dat de publieke profielen zeker enkele weken terug franstalig waren.

Ik heb drie voorbeelden genomen, deze keer uit de politieke sector.

Wouter Beke, senator voor de CD&V, publiek Linkedin profiel : http://be.linkedin.com/pub/wouter-beke/9/50/b00.





Jurgen Verstrepen, Vlaams parlementslid voor LDD, publiek Linkedin profiel : http://be.linkedin.com/in/jurgenverstrepen





Vera Dua, ere-senator en nog steeds gemeenteraadslid voor Groen!, publiek Linkedin profiel : http://be.linkedin.com/pub/vera-dua/11/499/63a




Wat zou Linkedin er toe aangezet hebben terug over te schakelen naar Engels ?

25 december 2009

Belgische publieke Linkedin profielen Franstalig

Ik ben geen communitaire hardliner, maar ik stoor mij wel aan die kortzichtige beslissingen van internationale websites waarin domweg gekozen worden om voor alle bezoekers uit België de taal van de interface op Frans te zetten. Facebook had al die onhebbelijke gewoonte. Toen er een Franstalige interface beschikbaar kwam voor Twitter was het van hetzelfde liedje. Sinds kort heeft Linkedin beslist voor alle publieke profielpagina's van Belgen op Linkedin Frans te gebruiken. Dit leidt tot de onderstaande voorbeelden, het publieke profiel van Dries Buytaert, grondlegger van Drupal en het publieke profiel van Robin Wauters, onder meer editor bij het Amerikaanse TechCrunch.





Uit de FAQ van Linkedin blijkt dat je op dit ogenblik de taal van je publieke profiel niet kan veranderen, zie hieronder.

Changing the Language of Your Public Profile

How do I change the language of my Public Profile?

A Primary Profile is set-up at the time of registration. It can be established in any of the languages supported by LinkedIn (currently English, Spanish, French, and German). To ensure you create your Primary Profile in the proper language, make sure you select that language from the language dropdown when registering and creating your Profile.

Your Public Profile will show up with English section headers and display the content from the language on your Primary profile you had selected during registration. Unfortunately, there is no way to change the language of your primary profile at this time. Your options would be to create a secondary language profile in the language of your preference (accessible only to members of LinkedIn who view your profile while logged-in) or you can delete your current Profile by closing your account and open a new one in the primary language of your preference.

Note that if you create a new account without closing your old one you will experience issues when accepting Invitations in the future.


Er zit dus bijgevolg niets anders op dan Linkedin te bestoken met feedback dat het hanteren van het Frans voor alle Belgische publieke profielen een slechte keuze is. Ik heb er voor gekozen mijn profiel op Linkedin in het Engels op te stellen en niet in het Frans. Voor een internationale sociale netwerksite wil ik dat mijn profiel in het Engels getoond wordt. Als iemand via Google op de publieke pagina's van bijvoorbeeld Dries Buytaert of Robin Wauters belandt, hoe zal die dan reageren, zal die iets begrijpen van de verstrekte info, zal die doorklikken ?

Je kan feedback sturen naar Linkedin via de "Send us your feedback" link, maar hierop krijg je geen antwoord. Jouw info zal gebruikt worden om de diensten te verbeteren, maar daar heb je op korte termijn natuurlijk niets aan.

Je kan ook je bedenkingen overmaken aan Customer Services Center via deze link.

Mijn bedenkingen zijn al overgemaakt aan Linkedin en blijkbaar goed toegekomen (ik heb al een bevestigingsmailtje ontvangen). Op een antwoord zal ik vermoedelijk nog eventjes moeten wachten : LinkedIn has received your question. A service professional will review and respond to your inquiry as quickly as possible. Thank you!

Het is maar te hopen dat ze er ook iets mee gaan doen. Als u deze beslissing van Linkedin ook niet apprecieert, kan u alvast ook uw ongenoegen overmaken aan Linkedin.

Ik tweet for Life!

@Pinkie_Lemonade lanceerde op 18 december de actie "Ik tweet for Life!". Dit hield in dat op de avatar (profielfoto) van een Twitter gebruiker een StuBru/MusicForLife logootje toegevoegd werd.


Op het ogenblik dat een Twitter gebruiker toestemde om zijn avatar te laten aanpassen, kon hij er ook mee instemmen door avartize een Twitter bericht te laten plaatsen waarmee hij aan zijn followers liet weten dat hij ook meedeed aan deze actie : "Ik tweet for Life! http://avartize.com/TweetsForLife/ #tfl #mfl09". 270 verschillende Twitter gebruikers (met een publiek profiel) hebben deze boodschap getweet.


Hoe lang zou het duren tot al deze 270 Twitter gebruikers beseffen dat ze hun avatar moeten terugzetten ?

24 december 2009

Music For Life 2009

Dit jaar is het Music For Life circus net als vorig jaar neergestreken in Gent. Het is hartverwarmend te zien dat een heleboel mensen zich door een dergelijke actie aangesproken voelen, daardoor zelf de meest diverse acties opzetten of gretig hun portefeuille bovenhalen. Het resultaat is dat deze actie een enorme hoeveel geld oplevert. Het eindbedrag is op het ogenblik dat ik dit bericht schrijf nog niet gekend. Het zou mij verbazen dat het bedrag van vorig jaar niet opnieuw zou overtroffen worden.

Het mooie is dat er vanuit de Twitter gemeenschap ook diverse initiatieven opgezet werden. Er is de "Ik tweet for Life! http://avartize.com/TweetsForLife/ #tfl #mfl09" actie. Twitter gebruikers kunnen een aangepaste versie van hun profielfoto - met Stubru logo - opladen. Tweet for Life hield in dat 49 Twitter gebruikers tijdens Music For Life hun eigen tweets gesponsord hebben, wat 644 euro opgeleverd heeft.

Het is natuurlijk fijn dat een heleboel personen gemobiliseerd worden door Music For Life. Vanuit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is voor vrijwilligers om voor een goed doel geld in te zamelen. Het probleem is dat Music For Life heel veel aandacht naar zich toe trekt, wat ongetwijfeld ten nadele komt van andere vrijwilligersacties. Als iemand al gul geschonken heeft aan Music For Life zal de bereidheid om op korte termijn nogmaals een gul bedrag te schenken aan een volgende actie heel klein zijn.

Een ander fenomeen waar toch even kan bij stilgestaan worden is de bereidheid van bedrijven en allerlei organisaties om zeer grote bedragen te komen aankondigen op de radio. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee. Maar er zijn toch talrijke initiatieven die kunnen gesponsord worden, zowel dichtbij als veraf. Zitten al die bedrijven en organisaties echt zo hard in met malaria, of is het omdat de Music For Life actie zo'n grote media-aandacht krijgt ? Wie herinnert zich nog de concrete doelen van de Music For Life acties van de voorbije jaren ? Het feit dat het glazen huis twee keer in Leuven stond en vorig jaar ook in Gent zal wel bekend zijn. De goede doelen van de voorbije jaren lijken mij al sterk verdrongen te zijn. Pro memorie, de opbrengst van Music For Life 2006 (2,7 miljoen euro) werd besteed aan slachtoffers van landmijnen, de opbrengst van Music for Life 2007 (3,35 miljoen euro) was bedoeld om het tekort aan drinkbaar water te bestrijden, Music For Life 2008 leverde 3,5 miljoen euro op voor Moeders op de vlucht voor oorlog en geweld.

Music For Life is zeker een geslaagde campagne om een heleboel zaken in het middelpunt van de schijnwerpers te plaatsen. In de eerste plaats is er natuurlijk StuBru met de drie helden in het glazen huis (Sam De Bruyn, Sofie Lemaire en Siska Schoeters). Vervolgens is er natuurlijk ook het Rode Kruis dat nogmaals een zeer mooi bedrag zal ontvangen. Daarnaast zijn er de talrijke bedrijven die ofwel rechtstreeks sponsoren of die van de gelegenheid gebruik maken om een graantje mee te pikken. Dit gaat van grote bedrijven die tijdens de radio-reclame voor ieder gekocht product een bijdrage te doen tot de fans van cafés die tijdens de live uitzendingen op TV krampachtig een bordje omhoog steken met de naam van hun café. Dan zijn er ook nog de artiesten die hun een beetje publiciteit kunnen meepikken door een liedje te komen zingen in het glazen huis of op een Music For Life event. Tenslotte zijn er nog de vele Vlamingen die eindelijk eens een zegje kunnen doen op radio en op TV, die hun one minute of fame kunnen beleven voor het glazen huis.

Het spijtige is dat de radiouitzendingen van Music For Life na een tijdje beginnen te vervelen. Het is altijd van hetzelfde liedje. Veel variatie is er niet in de uitzendingen en het gerinkel van de kassa begon mij na een tijdje toch serieus te enerveren.

En hoe gul zullen de Vlamingen en de Vlaamse bedrijven binnenkort zijn als er hen gevraagd wordt een bijdrage te doen voor ziekten zoals gele koorts, lepra, HIV, ebola-virus, mucoviscidose, of voor het vermijden van kindersterfte, verzorging van oorlogsslachtoffers, opvang van slachtoffers van natuurrampen, opvang van daklozen, opvang van asielzoekers, bestrijding van armoede, verhogen van de scholingsgraad, onderwijs voor meisjes (zoals bijvoorbeeld in Afghanistan), opkomen voor mensenrechten, aanklagen van oorlogsmisdaden, opbouwen van infrastructuur, uitbouwen van degelijke juridische structuren, opkomen voor personen die gevangen zitten omdat ze voor hun mening uitkomen, ...

21 december 2009

BarcampGhent3 op Slideshare

De derde editie van Barcamp Gent vond plaats op zaterdag 19 december 2009. Zo'n honderd deelnemers verzamelden in de lokalen van het IBBT en beleefden een leuke en aangename dag (althans afgaande op de enthousiaste Twitter berichten nadien). Personen die er niet bij waren, kunnen toch nog een beetje genieten van de presentaties van BarcampGhent3. Op Slideshare is een barcamp-ghent-3 groep gemaakt waar de presentaties verzameld worden. Tot nu toe zijn er reeds 26 presentaties beschikbaar.

Ik heb een lijstje gemaakt van de BarcampGhent3 presentaties, in dalende volgorde van het aantal views.

Old Media vs. New MediaOld Media vs. New Media Bart De Waele - 3833 views


jQuery: Tips, tricks and hints for better devolpment and PerformancejQuery: Tips, tricks and hints for better devolpment and performance Jonas De Smet - 956 views


Geld verdienen met je hobby's = zorgeloos ondernemenGeld verdienen met je hobby's = zorgeloos ondernemen Karl Gilis - 656 views


Chasing your dreams. One year travelling and workingChasing your dreams. One year travelling and working matuvu - 483 views


Persuasion: herding the digital sheepPersuasion: herding the digital sheep Thomas Vande Casteele - 365 views


Wikis for dummies/geeksWikis for dummies/geeks Bruno Peeters - 322 views


Pomodoro in real lifePomodoro in real life Tijs Vrolix - 320 views


Barcamp Ghent2009Barcamp Ghent2009 ehuard - 260 views


Maak Je Site Sneller!Maak Je Site Sneller! Denis Defreyne - 258 views


Going the extra mile in designing for the webGoing the extra mile in designing for the web Home - 240 views


1 jaar freelance
1 jaar freelance Rik Rijnders - 239 views


DevopsDevops Kris Buytaert - 238 views


Start hacking alreadyStart hacking already Bert Desmet - 211 views


Procrastination Drug Of A NationProcrastination Drug Of A Nation Hendrik Dacquin - 203 views


Waarom pensioensparen geen goed idee isWaarom pensioensparen geen goed idee is Dominiek8850 - 187 views


What you need to shoot HD video with Canon 5D MII / 7DWhat you need to shoot HD video with Canon 5d MII 7D Bart Lapers - 185 views


Cascading Style SpeelgoedCascading Style Speelgoed Stijn Vogels - 180 views


How to create WorldpeaceHow to create Worldpeace FortuneAndFame - 142 views


Everyone can copy Mona LisaEveryone can copy Mona Lisa karenvanderplaetse - 132 views


Twitter & learners: lover or hateTwitter & learners: lover or hate Smetty - 110 views


AdWords in 10 stepsAdWords in 10 steps Sara Van de Velde - 65 views


Iedereen deskundige - een erfgoed 2.0 experimentIedereen deskundige - een erfgoed 2.0 experiment janseurinck - 53 views


Learn you a haskell in 20 minutesLearn you a haskell in 20 minutes Jasper Van der Jeugt - 52 views


Levende verhalen - de toekomst van journalistiekLevende verhalen - de toekomst van de journalistiek Bram Souffreau - 46 views


HuisjeHuisje huisje - 44 views


Iso9001 Agile TeamsIso9001 Agile Teams Frank Louwers - 19 views

Hopelijk komen er nog enkele presentaties bij. Ik mis nog enkele presentaties waar ik zelf op aanwezig was en waarvan ik graag nog een digitaal spoor van zou willen zien. Sommige presentaties zijn ook nog gefilmpd. Vermoedelijk zullen die de komende dagen ook ergens opduiken.

Related Posts with Thumbnails