B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

07 maart 2010

Waltzing Matilda

Gisteren was ik op een begrafenis waar de dienst werd afgesloten met "Waltzing Matilda". De link tussen de overledene en het nummer werd onder meer gelegd door het feit dat de doopnaam van de persoon Mathilda was.

Dat "Waltzing Matilda" het onofficiële volkslied van Australië was, was mij niet onbekend. Dat "Waltzing Matilda" eigenlijk helemaal niet naar een persoon "Matilda" verwijst heb ik nu pas dankzij Wikipedia ontdekt. "Waltzing Matilda" is een Australische traditional waarin het verhaal verteld wordt van een zwerver, op stap met zijn plunjezak, die een schaap steelt en zichzelf verdrinkt om niet door de politie opgepakt te worden. "Waltzing Matilda" staat voor het op stap gaan met een plunjezak.



Dat er ook nog een nummer And the Band Played Waltzing Matilda was waarin de oorlog aangeklaagd werd heb ik ook pas ontdekt. Het nummer zelf gaat over de veldslag van Gallipoli tijdens de Eerste Wereldoorlog, maar zou ook symbool staan latere oorlogen zoals de Vietnam-oorlog die woedde toen het nummer geschreven werd.



Ik heb dan ook ontdekt dat er een heleboel uitvoeringen van "Waltzing Matilda" en "And the Band Played Waltzing Matilda" door bekende namen op YouTube te vinden zijn.

Waltzing Mathilda

Kylie Minogue, naar aanleiding van de opening van Paralympics in Sidney


Andre Rieu


Bon Jovi


Dire Straits


And the Band Played Waltzing Matilda

Joan Baez


The Dubliners


Tom Waits


The Pogues

Related Posts with Thumbnails