B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

20 april 2010

Amsterdam

De voorbije week vertoefde ik in Amsterdam, wat de verklaring is voor het feit dat mijn activiteiten op de social media platformen vorige week zeer beperkt waren. Graag wil ik enkele bedenkingen over Amsterdam delen.

1. Tips
Het is altijd zeer handig indien je uit eerste hand tips krijgt van personen die Amsterdam goed kennen of die er zelfs wonen (bedankt Benny, Hilde en Tom). Dergelijke tips kunnen zeer goed van pas komen voor de keuze van logies, bezienswaardigheden en eetgelegenheden.

2. Auto
We hebben even getwijfeld over de keuze van vervoermiddel naar Amsterdam. Enerzijds is er de trein (Thalys), anderzijds kan je ook de wagen nemen. Onze voorkeur ging uit naar de wagen. Dit liet ons toe op de heen- en op de terugreis nog een leuke uitstap te doen. Bovendien kan je via het P+R systeem van Amsterdam je wagen redelijk goedkoop achterlaten (voor maximaal 96 uren betaal je 6 euro per 24u. Daarnaast krijg je voor elke inzittende in de wagen nog een heen- en terugticket van het openbaar vervoer voor de verplaatsing naar je verblijfplaats.

3. Auto's in het centrum
Nederland staat bekend als een land waar je veel files op de snelwegen kan vinden. De verkeersassen in Amsterdam zelf vond ik redelijk auto-luw, zeker in vergelijking met Brussel waar vergelijkbare verkeersassen de ganse dag door overspoeld worden door wagens.

4. Fietsers
We waren gewaarschuwd, fietsers vind je overal in Amsterdam. Het probleem is dat de fietsers langs geen kanten voorrang verlenen aan voetgangers. Je kan je als voetganger best uit te voeten maken als er een fietser aankomt.

5. Hesjes en helmen
Fietsers in België worden gestimuleerd voor hun eigen veiligheid een fluo hesje en een fietshelm te dragen. Dergelijke attributen heb ik amper opgemerkt in Amsterdam. Hesjes en helmen worden bijvoorbeeld in Brussel redelijk vaak gedragen. Ik kan er nog inkomen dat fluo hesjes minder nodig zijn, er zijn immers minder wagens op de baan zodat de zichtbaarheid minder belangrijk is in vergelijking met België. Voor het niet dragen van een fietshelm kan ik niet zo onmiddellijk een reden bedenken.

6. Fietsen en GSM
Bellen met een mobieltje achter het stuur van een wagen mag niet in België (en vermoedelijk ook in Nederland). Fietsers die bellen met een mobieltje kwam ik frequent tegen. In België zouden bellende fietsers al beboet zijn. Zou dit ook in Nederland gebeuren ?

7. Fietsherstellingen op de markt
De vele fietsen die in Amsterdam rondrijden moeten af en toe hersteld worden. Je kan daarvoor ook bij fietsherstellers terecht die op de markten met een fietsherstelkraampje staan. Dergelijke kraamppjes was ik in België nog niet tegengekomen.

8. In- en uitchecken
De strippenkaart van het openbaar vervoer wordt binnenkort definitief afgeschaft. Het alternatief is een chipkaart. Op de trams hoorde ik bij elke halte de boodschap dat gebruikers van een dergelijke chipkaart bij het verlaten van de tram moesten "uitchecken", wat inhield dat de chipkaart nogmaals voor de kaartlezer moest gehouden worden. Het werkwoord "uitchecken" linkte ik nog niet aan het verlaten van een tram, nu dus wel.

9. Schots en scheef
Door het feit dat Amsterdam op niet zo stabiele gron gebouwd is, tonen meerdere gebouwen tekenen van verzakking. Soms helpt de mens hier zelf een beetje (door metro tunnels te graven ...). Wat mij verbaasde was dat sommige huizen die aanzienlijk overhelden blijkbaar niet moesten gestut worden en nog steeds in gebruik waren.

10. Zelf
Misschien moet je het zelf ook maar eens gaan bekijken en je eigen bedenkingen over Amsterdam delen.

Related Posts with Thumbnails