B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

14 april 2010

Jungle

De laatste tijd is mij de analogie opgevallen tussen het verkeer en de jungle. Hoe groter de concentratie aan verkeersgebruikers, hoe meer struggle for life er optreedt. Het verkeersreglement is daarbij voor een blijkbaar groeiende populatie van verkeersgebruikers enkel maar een vaag concept, het zijn maar richtlijnen die zeker niet bindend zijn.

Op snelwegen wordt dit duidelijk door chauffeurs die zich niets aantrekken van snelheidsbeperkingen, zeker als het tijdelijke beperkingen betreft in de buurt van werken. Sommige vrachtwagenchauffeurs houden zich nog steeds niet om in regenweer voor te steken. In stadsverkeer (en zeker in Brussel) wordt dit ook op velerlei wijzen duidelijk. Voorsorteerstroken worden niet gerespecteerd, te hoge snelheid merk ik maar al te vaak, busstroken worden gebruikt als extra rijstrook, als het maar pas rood is mag je er nog door, voorrang wordt genomen en niet verleend en je voertuig parkeren doe je waar je zin hebt.

De struggle for life in het verkeer houdt in dat zij die de regels aan hun laars lappen duidelijk voordeel behalen. Ze zullen sneller op hun bestemming toekomen of ze zullen sneller een plek vinden om hun voertuig achter te laten.

De bedenkingen hierover zijn niet enkel op chauffeurs van auto's en vrachtwagens van toepassing, ook motorrijders, fietsers en voetgangers tonen gelijkaardige gedragingen. Welke voetganger in Brussel blijft voor een rood voetgangerlicht staan ?

Als kleine jongen op school werd mij goed ingeprent dat het verkeersreglement steeds moest gevolgd worden. De meerdere bezoeken aan het verkeerspark - met begeleiding van een politieagent - moesten dit onderstrepen. Voor een heleboel weggebruikers is het verkeersreglement geen kader meer dat ten volle gerespecteerd wordt. Het niet respecteren levert immers meer voordelen op ten opzichte van de nadelen van het niet respecteren (zoals de verwensingen en het getoeter van andere weggebruikers en eventuele boetes). Zou het kunnen dat we in een Darwinistische visie uiteindelijk terecht komen in nog meer verkeersanarchie ? Of moeten we meer heil verwachten van een big brother benadering waar de ganse wegeninfrastructuur en ieder voertuig met sensoren uitgerust worden om onaangepast gedrag te detecteren en bestraffen. Of moeten we iedereen terug naar het verkeerspark sturen waar oom agent op vaderlijke wijze zijn lesje mag geven ?

5 Bedenking(en) :
Blogger Paul Cobbaut had op 14 april, 2010 10:10, de volgende bedenking ...

Te snel rijden is eigenlijk gelijk aan spelen met mensenlevens. Hoe ge dat ook draait of keert, het is onaanvaardbaar! Wat meer controle op overdreven snelheid is welkom.
Ik heb ook geen probleem met meer big brother toestanden om roodrijders of bustrookrijders te 'pakken'.

 
Blogger dM3 had op 14 april, 2010 10:10, de volgende bedenking ...

met z'n allen massaal naar het verkeerspark!

 
Anonymous herman had op 14 april, 2010 20:29, de volgende bedenking ...

Te snel rijden op het linkervak tot daar aantoe, maar de laatste dagen heb ik echt onwaarschijnlijke kamikaze zaken gezien:
- agressieve chauffeur die mij en nog enkele bijna de vangrail inrijden op de afrit Mechelen-Noord
- daarnet een Franse vrachtwagen die de file op de Antwerpse ring voorbij denderde aan 80km/u op de pechstrook
-...

Zelf rijd ik toch ook een 5000-6000km/maand en ik heb echt geleerd om me relaxt te laten meedrijven. Ik maak me niet meer boos om wat file en schuif rustig aan op 1 rijstrook ipv. 4 op 5min.

 
Blogger plαdys had op 15 april, 2010 20:01, de volgende bedenking ...

Nog niet opgemerkt hoe de bussen tegenwoordig ook kruispunten mogen blokkeren? Of gewoon geen voorrang verlenen onder het mom van "ik ben groter" (en ik moet toegeven, ìk ga het tegendeel niet proberen te bewijzen).

Zoals je zegt, het is écht iedereen.

Eén fout(je) is er wel in de redenering voor Brussel. Als je wat later toekomt is er misschien minder parkeerplaats, maar heeft dat ooit een chauffeur tegengehouden om illegaal te parkeren/anderen te blokkeren?

 
Blogger Unknown had op 20 april, 2010 07:36, de volgende bedenking ...

Misschien te eenvoudig voorgesteld en kort door de bocht, maar wat met het verhogen van de zogenaamde pakkans? Trekken we de vergelijking met alcohol achter het stuur? Sinds die controles werden uitgebreid, heb ik de indruk dat mensen in m'n nabije omgeving heel wat bewuster omgaan met de combinatie stuur-drank. De Belg is zich niet bewust van z'n moorddadig rijgedrag tot wanneer z'n "zuurverdiende boterham" wordt aangesproken, ja toch?! ;)

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails