B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

19 mei 2010

Hotel reviews

Telkens ik een hotel boek doe ik een poging om na te gaan welke reviews ik voor het hotel kan vinden. Ik neem bijvoorbeeld een kijkje bij vakantiereiswijzer, zoover, tripadvisor, holidaycheck. Zelfs Google Maps geeft ook reviews als je naar een hotel zoekt. Ook sommige tour operators geven bij de hotels in hun aanbod beoordelingen van reizigers.

Ik heb even een kleine berekening gemaakt. Als ik uitga van een gemiddeld verblijf van 3 overnachtingen (bijvoorbeeld voor een hotel in een stad) en een bezettingsgraad van 66% zou een hotelkamer per jaar zo'n 80 keer geboekt worden : 365 / 3 * 66% = 80. Voor een hotel met 50 kamers zou dit neerkomen op 80 * 50 = 4000 boekingen per jaar. De hamvraag is natuurlijk hoeveel van deze boekingen effectief resulteren in een hotel review. Volgens het 90-9-1 principe zou slechts 1% van de internetgebruikers actief informatie op internet plaatsen, zoals misschien hotel reviews. Per hotelkamer zouden er volgens de veronderstellingen hierboven elk jaar 80 boekingen zijn, wat zou kunnen leiden tot 0,8 reviews per jaar. Voor een hotel van 50 kamers zou dit leiden tot 40 hotel reviews per jaar.

In de praktijk vind ik meestal veel minder hotel reviews terug. Dit betekent dat het fenomeen van de "user generated content" beperkt blijft tot een zeer klein aandeel van de reizigers. Via mijn blog en via mijn Twitter account genereer ik mijn aandeel in de "user generated content". Voor sommige hotels waar ik gelogeerd heb, heb ik inderdaad wel ergens een review achtergelaten. Meestal laat ik het echter na. Ik kan me ook inbeelden dat personen die voor professionele redenen vaak in hotels logeren, niet de moeite doen telkens een review achter te laten. Het kan daarentegen ook dat mijn veronderstellingen qua gemiddelde duur van het verblijf en de bezettingsgraad niet kloppen of dat ik op de verkeerde plaats naar reviews ga zoeken.

Als je afgaat op hotel reviews die op her en der op internet terug te vinden zijn, bekom je een visie van een zeer beperkt aantal bezoekers aan dat hotel. Je moet dan nog hopen dat al deze personen daar ook effectief gelogeerd hebben, het zou misschien wel eens kunnen dat de hoteleigenaar of andere belanghebbenden valse reviews achtergelaten hebben, zowel in positieve als in negatieve zin. Bovendien zou het ook wel eens kunnen dat personen met een negatieve ervaring vaker hun mening uiten in vergelijking met personen met een "gemiddelde" tot "goede" ervaring.

Toch doe ik telkens de moeite om hotel reviews op te zoeken. En u, laat u telkens een review achter indien u indien een hotel gelogeerd hebt ? En zo ja, op welke site ?

3 Bedenking(en) :
Blogger Fielosophie had op 19 mei, 2010 15:02, de volgende bedenking ...

Ik ga bijna altijd af op de reviews die op booking.com terug te vinden zijn. Over het algemeen zijn er daar heel wat reviews terug te vinden en naar mijn eigen ervaring zijn deze redelijk waarheidsgetrouw.
Het is een vreemde zaak dat ik mij steeds opnieuw voorneem om zelf ook een review te posten, maar dat het er achteraf toch nooit van komt. Uiteindelijk is dit toch zeer waardevolle informatie voor een volgend tripje.

 
Blogger Smetty had op 21 mei, 2010 08:52, de volgende bedenking ...

Ik reserveer meestal, zowel voor fun als voor travel, met sites als de bovengenoemde booking.com, weekendjeweg.nl etc. Achteraf krijg je daar altijd een mailtje met de vraag om een beoodeling. Zelf vul ik die altijd in. Volgens mij ligt het aantal mensen dat op deze sites en deze manier een review schrijft gegarandeerd hoger dan de andere kanalen waarbij je kan reserveren. Misschien is daar wel ergens info over te vinden...

 
Anonymous yab had op 25 mei, 2010 21:46, de volgende bedenking ...

Ik lees de reviews op tripadvisor, maar doe zelf nooit de moeite om er eentje te schrijven. Ik produceer al genoeg andere user generated content, denk ik dan maar.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails