B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

29 december 2010

Google Maps en je Twitter locatie

In je Twitter profiel kan je je locatie opgeven. Je kan dit doen door je woonplaats op te geven, wat bijvoorbeeld het geval is voor mijn Twitter profiel (@bvlg). Je kan er eigenlijk gelijk wat in kwijt, niemand zal nagaan of wat je opgeeft effectief overeenkomt met je woonplaats.


Een Twitter client op je smartphone biedt soms de mogelijkheid dat de software automatisch de locatie in je Twitter profiel aanpast met de GPS coördinaten waar je vertoeft. UberTwitter is een veel gebruikte Twitter client, op Blackberry en sinds kort ook op iPhone. Je kan de Twitter gebruikers die UberTwitter gebruiken makkelijk herkennen, de locatie in hun profiel bevat de prefix "ÜT:".

Als je nieuwsgierig bent met welke locatie de coördinaten van een Twitter gebruiker overeenkomen, kan je bijvoorbeeld de GPS coördinaten als zoekargument gebruiken in Google Maps. Toevallig heb ik ontdekt dat voor landen waarvoor al Google Streetview beelden beschikbaar zijn, je stevig inzicht bekomt in de opgegeven locatie.

@Snoeszepoes is een Nederlandse Twitter gebruiker die mij tot nu toe volledig onbekend was. Omdat het zo'n schattige Twitter naam is gebruik ik deze Nederlandse Twitter account als voorbeeld. @Snoeszepoes vermeldt ÜT: 52.200539,4.84426 als locatie.


Volgens Google Maps komt dit overeen met "Oosterlandweg 17, 3641 Mijdrecht, Nederland". Het leuke is dat Google Maps ook een beeld geeft van de woning van @Snoeszepoes.



Nu is wachten tot wanneer Google Streetview beschikbaar komt voor België, zodat we ook voor de Belgische Twitter gebruikers plaatjes bekomen van hun woonst.

1 Bedenking(en) :
Blogger Unknown had op 01 januari, 2011 23:54, de volgende bedenking ...

Ik had voor de oude Twitter-layout een Greasemonkey-script dat dat ongeveer automatisch deed, de locatie meteen op een Google Mapje zetten.

Maar het kan nog leuker: Neem de RSS-feed van iemand wie zijn/haar tweets geotagged. Plak die feed als zoekopdracht in Google Maps. Tadaa: alle recente tweets gevisualiseerd op het kaartje.

--@meon

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails