B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

27 juni 2011

#aus11 dag 2 Berliner Hütte - Zell am Ziller

De eerste dag van de persreis bestond uit de verplaatsing van Brussel naar Oostenrijk en de wandeling naar de Berliner Hütte (zie ook het verslag van de eerste dag). Het programma van de tweede dag, zaterdag 18 juni, hield in de eerste plaats in dat we vanuit de Berliner Hütte terug naar beneden moesten. Tijdens het overigens zeer ruime ontbijt boven in de berghut, kondigden Stefan en Andreas, onze twee begeleiders, aan dat het programma lichtjes zou gewijzigd worden. De auto van Stefan stond ergens halverwege en hij was bereid ons met zijn wagen naar beneden, naar onze huurauto te brengen. Dit liet toe om in plaats van de kortste weg naar beneden te nemen, een wandeling te maken over de vroegere bedding van de gletsjer. De hemel was aan het opentrekken en af en toe verscheen zelfs een streepje zon. Stefan vertelde ons onderweg een heleboel wetenswaardigheden over de gletsjer en de alpiene natuur. Door een toeval kwamen we zelfs uit bij een albino alpenrose, blijkbaar iets uitzonderlijks.

Verderop maakten Stefan en Andreas ons nog attent op edelweiss op een bergwand.

Op de plek waar het tijdens de beklimming stevig aan het regenen was kropen we met z'n vijven in het wagentje van Stefan. Omdat we met de wagen tijd uitspaarden, konden we nog een tussenstop maken. We bestelden een koffie en we kregen er nadien nog een schnaps bij.

Na de uitvoerige tussenstop kwamen we dan uiteindelijk terug op het vertrekpunt van de wandeling, waar we de dag voordien de huurwagen achtergelaten hebben. Onze bagage verdween in de koffer en we zetten ons op weg naar de volgende opdracht uit het roadbook.

De volgende attractie op ons programma was de roofvogelshow aan de Ahorn baan. Stefan maakte het ons zeer gemakkelijk en reed ons voor naar de parking in het centrum van Mayerhofen. Het weerbericht dat we ondertussen op de radio gehoord hebben was niet veelbelovend, er was immers regen aangekondigd. De roofvogelshow vond boven op de berg plaats. Deze keer moesten we niet zelf naar boven stappen, gelukkig konden we van de Ahorn bergbahn gebruik maken. Aan het hutje aan de Ahornbühne stond Birgit van Toerisme Oostenrijk ons op te wachten. Het weer was een dubbeltje op zijn kant. Het ene moment was het volledig mistig, daarna trok het weer eventjes op. Op het tijdstip dat de show moest beginnen klaarde de hemel eventjes op, Didi en Roy, de twee valkeniers, hadden er duidelijk zin in.

Naar het einde van de show werd het een zeer mistige bedoening. We hadden moeite de steppenadelaar te zien.

Het onderstaande filmpje is duidelijk opgenomen toen het beter weer was.

Na de show gingen we ons opwarmen in het café-bistro aan de bergbahn, met normaal gezien een mooi panorama op het dal. Spijtig genoeg was de regen volop losgebarsten. Met de bergbahn werden we vlug en droog beneden afgezet. De volgende attractie was normaal gezien de Zillertal Arena Coaster. Maar vermits het ondertussen kletsnat was, was de kans vrij klein dat de attractie nog open was. We deden alsnog een poging en reden tot de parking van de attractie, maar de attractie was inderdaad gesloten. Het onderstaande filmpje is duidelijk opgenomen toen het beter weer was.

Gelukkig was het hotel waar we verwacht werden - hotel Theresa in Zell am Ziller - vlakbij. Het hotel was een schot in de roos. We werden zeer vriendelijk onthaald, we kregen onmiddellijk een glas sekt aangeboden. Terwijl wij een korte rondleiding door het hotel kregen, werd onze bagage voor ons naar onze kamers gebracht. Een zwembroek had ik niet meegebracht, dus het binnen- en het buitenzwembad waren niet aan mij besteed. Gelukkig was het ook leuk relaxen in het ligbad op de luxueuze kamer.

Voor het diner kregen we niet enkel gezelschap van Birgit, maar ook van Nina, een medewerkster van de toeristische dienst van Zillertal. We kregen te horen dat het hotel ook regelmatig voetbalploegen op stage als gasten mag verwelkomen - de dag nadien bemerken we toevallig nog een foto van Club Brugge die in vervolgen tijden hier ooit neergestreken was. Na de gastronomische maaltijd namen we afscheid van Birgit en Nina. Wij trokken ons nog even terug in de zetels van het salon om de dag met een obstler af te sluiten, iets wat ook op Twitter bekend gemaakt werd.

Zie ook de belevenissen van de andere dagen