B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

22 juni 2013

Bpost

Het aandeel van Bpost is sinds vrijdag genoteerd op de beurs. En vandaag leek het alsof de Twitter account @bpost_nl even gehackt was. De kans dat er een verband is tussen beide feiten is uiterst klein.

Ik kreeg deze morgen via e-mail het bericht dat @bpost_nl mij een Direct Message gestuurd had. De boodschap was niet van die aard om mij vertrouwen in te boezemen.


Toen ik daarna de Twitter account @bpost_nl bekeek zag ik een merkwaardig bericht. Gelukkig voor @bpost_nl, maar spijtig genoeg voor deze blogpost, is dit bericht ondertussen gewist. De beheerders van de account zijn er zich ondertussen wel van bewust dat de account even gehackt was. Hopelijk hebben ze ondertussen de oplossing al gevonden ...


Af en toe ontvang ik Twitter Direct Messages van personen die ik volg, maar waarvan de account blijkbaar in handen is gevallen van hackers (je kan enkel Twitter Direct Messages ontvangen van personen die je volgt). Dit heeft vermoedelijk te maken met het verlenen van toegang tot de Twitter account aan niet zo betrouwbare apps. Dit was de eerste keer dat ik een dergelijke hack opmerkte van een Twitter account van een bedrijf. Je zou toch verwachten dat beheerders van een bedrijfsaccount voorzichtig zijn met het verlenen van toegang van apps tot de bedrijfsaccount.

Het is aangewezen af en toe eens een kijkje te nemen in de instellingen van je Twitter account aan welke apps je toegang verleend hebt : https://twitter.com/settings/applications. Dit zijn enkele apps met toegang tot mijn Twitter account.
Het is zeer eenvoudig toegang van een app te herroepen. Indien een app enkel "read-only" toegang heeft, moet je geen schrik hebben van ongewenste berichten in jouw naam. Van zodra er "write" staat, moet je aandachtig zijn.

1 Bedenking(en) :
Blogger Stijn had op 04 juli, 2013 14:31, de volgende bedenking ...

Ik dacht ook dat het mij nooit zou overkomen. Maar zie: drie keer een hack melding op een week tijd. Voor zover ik weet werden er geen ongewenste DM's verzonden. Wel zag ik dat mijn account plots heel wat onbekende accounts begon volgen. Meteen heel wat verouderde apps die nog toegang hadden verwijderd. De boosdoener bleek Vizify, waar meerdere mensen de voorbije weken reclame voor maakten en ik dus ook getest heb.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails