B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

23 juni 2013

LinkedIn turns 10

Dat Linkedin dit jaar al 10 jaar bestaat zal u waarschijnlijk niet ontgaan zijn. Dit tienjarig bestaan is een mooie aanleiding om events rond Linkedin op te zetten. Op 13 juni 2013 hebben Beweb en Social.lab tesamen te Brussel een prestigieus event georganiseerd met als titel "LinkedIn turns 10". Beweb is de exclusieve partner in België voor de advertentie-oplossingen op Linkedin. Social.lab was voordien al gekend voor haar expertise in het opzetten en beheren van Facebook-pagina's.

Het event kon op heel wat bijval rekenen, er was sprake van 250 deelnemers. De verwachtingen bij deze deelnemers waren ongetwijfeld hoog gespannen.

De eerste spreker van het event, Fredrik Bernsel, EMEA Sales Director bij LinkedIn, startte met enkele indrukwekkende cijfers van LinkedIn : reeds meer dan 225 miljoen members wereldwijd, met elke 2 seconden een nieuwe member. Met meer dan 105 maandelijkse unieke bezoekers zit de site in de  top 20 van meest bezochte sites volgens Quantcast. Er waren ook enkele nieuwe cijfers voor België. Er zijn al meer dan 1,6 Belgen aanwezig op LinkedIn en meer dan 18.000 bedrijven hebben een company page. 35% van de bezoekers van de site bezoekt de site dagelijks, 32% verschillende keren per week. 30% van de bezoekers gebruikt een mobile apparaat om de site te bezoeken. Waar vroeger LinkedIn bezocht werd om te connecteren en te communiceren met het persoonlijk netwerk, ligt de focus nu op het zoeken naar en consumeren van content op LinkedIn, vandaar de slogan "Content is our new core". Elke dag worden meer dan 2 miljoen verschillende pagina's op de LinkedIn site bekeken. LinkedIn biedt dan ook bewust verschillende tools aan met content : LinkedIn Today, Influencers, LinkedIn Groups, Linkedin Company Pages.

Renaud de Lombaert, Sales & Marketing Director van Beweb, lichtte in de tweede presentatie toe hoe de motivaties voor het gebruik van  sociaalnetwerksites verschillen voor professioneel gebruik en voor privé gebruik. Persoonlijke netwerksites worden bezocht onder het motto "spend time" - contacten leggen met anderen, met elkaar in contact blijven, elkaar onderhouden met allerlei leuk dingen, tijd verdoen -  waar professionele netwerksites eerder bezocht worden onder het motto "invest time" - beheren van professionele identiteit, nuttige contacten leggen, opportuniteiten zoeken. Beide netwerken bestaan naast elkaar, belangrijk is te weten dat emoties in beide netwerken een rol spelen. Bovendien bleek uit onderzoek dat personen geïnteresseerd zijn boodschappen van merken te ontvangen op sociaalnetwerksites.

In de twee volgende presentaties van Yves Baudechon en Jean-Pierre Bouillon van Social.lab werd het heel wat concreter over company pages. De 17.550 company pages van Belgische bedrijven hebben gemiddeld 85 followers. 9 company pages tellen meer dan 10.000 followers, 242 company pages hebben tussen de 1.000 en 10.000 followers, ten slotte zijn er 2258 company pages met tussen de 100 en 1.000 followers. Vervolgens volgde er een vrij gedetailleerde bespreking van alle functionaliteiten en mogelijkheden van company pages. Voor personen die al vertrouwd zijn met het beheer van een company page was dit ongetwijfeld gekende materie. Dit bleek ook uit verschillende Twitter-berichten van deelnemers die blijkbaar meer verwachtten. Na de break bleek dat de zaal toch heel wat minder aanwezigen telde.

Benjamin Snyers van Social.Lab gaf een zeer gedetailleerd maar ook eerder saai overzicht van de advertentie-mogelijkheden op LinkedIn. In zijn verhaal kwam naar voor dat 77% van de LinkedIn-members uit België nog steeds Engels als taal ingesteld hebben. Het volgende verhaal over Premium Advertising Solutions van Renaud de Lombaert van Beweb (die andere partner) viel gedeeltelijk in herhaling.

Het event werd afgesloten met de enige case die voorgesteld werd. Audi Belgium wenste aanwezig te zijn op LinkedIn met een actieve company page met een ruim aantal followers, meer dan de concurrerende merken in België. Hiertoe heeft Audi Belgium de company page uitgebouwd met de verschillende wagens als producten. Vervolgens werd op LinkedIn een campagne gelanceerd gericht op fleet managers en business decision makers. Dit leidde er toe dat de company page van Audi Belgium het gewenste aantal extra followers (1050) bekwam, bovendien zijn het followers met een interessante achtergrond voor Audi Belgium. Audi Belgium is er in geslaagd op korte termijn de aanwezigheid op LinkedIn sterk uit te bouwen en hierbij beter te presteren dan de andere automerken. De vraag die niet beantwoord werd was of deze campagne effectief tot extra inkomsten leidde. Het verhaal van Audi Belgium werd gebracht door Axel Mignot van Beweb, het was niet volledig duidelijk wie nu de campagne bedacht en uitgewerkt had. Op de slides werd immers meermaals RCA Group vermeld.

Persoonlijk had ik op het event meer cases verwacht en minder droge opsommingen van advertentie-mogelijkheden en formaten. De toegevoegde waarde van LinkedIn kan enkel maar duidelijk gemaakt wordt door concrete cases, binnenlandse of eventueel buitenlandse. De reputatie dat LinkedIn eerder prijzig is voor het plaatsen van advertenties werd niet echt ontkracht door succesverhalen, wat misschien een gemiste kans was. Door het feit dat twee partners tesamen het event georganiseerd hebben, vielen de sprekers van beide bedrijven af en toe in herhaling, wat kon vermeden worden.

Voor personen die er niet bij konden zijn, wordt er een tweede editie van het event georganiseerd op 11 juli. Aankondigingen zullen ongetwijfeld nog opduiken op LinkedIn, net zoals voor het eerste event.

De organistoren van het event hebben de presentaties van het event op SlideShare geplaatst.

LinkedIn in the world and in Belgium
Fredrik Bernsel, LinkedIn - EMEA Sales Director



LinkedIn in our lives
Renaud de Lombaert, BEWEB – Sales & Marketing Director



The opportunity for B-to-B brands on LinkedIn
Yves Baudechon, Social.Lab Group - Founder



How to build a great Company page on LinkedIn?
Jean-Pascal Bouillon, Social.Lab Group – LinkedIn Expert



Accelerate your success on LinkedIn. How to recruit? How to amplify visibility?
Benjamin Snyers, Social.Lab Group – Head of Social Activation



Advertize and measure
Renaud de Lombaert, BEWEB – Sales & Marketing Director



Audi Belgium Case Story
Axel Mignot – Senior Advertising Manager, LinkedIn Expert


Related Posts with Thumbnails