B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

06 februari 2014

Nokia Lumia 1020

Begin december werd ik uitgenodigd op een event van Nokia met als thema "low light camera experience". Het bleek over de Lumia 1020 te gaan. Enkele andere usual suspects uit het Vlaamse social media wereldje waren ook present. Het leuke was dat na afloop van het event alle aanwezigen een Lumia 1020 toestel meekregen om het uit te testen, spijtig genoeg niet om het te houden.

De conclusie van Tweakers over de Lumia 1020 was "high-end camera, midrange-telefoon". Wie ben ik om dit tegen te spreken? Ik heb de afgelopen weken het toestel vaak gebruikt, hoofdzakelijk als fototoestel. Ik heb er geen SIM-kaart ingestoken, dus ik kan niet getuigen over de kwaliteiten als telefoontoestel. De Lumia 1020 draait Windows Phone 8 (zie ook deze blogpost). Persoonlijk ben ik geen grote fan van Windows Phone 8, mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Android. De meest courante apps vind je ondertussen al terug voor Windows Phone, maar sommige leuke extra's bestaan nog niet voor het Windows Phone universum.

Als telefoontoestel kan ik de Lumia 1020 dus niet beoordelen. Als fototoestel gelukkig wel. De camera op de Lumia 1020 overklaste veruit andere smartphones die ik van dichtbij gezien heb. Nokia heeft het over een 41 megapixel camera. In de praktijk is dit iets minder. Van elke opname wordt een foto met 5 megapixel resolutie genomen en indien ingesteld ook een foto in zeer hoge resolutie (36 megapixel). Dit zorgt voor zeer scherpe foto's. Je kan opgeven dat het toestel alle genomen foto's automatisch naar Skydrive moet opladen (als er wifi in de buurt is, want anders zou dit een te stevige aanslag zijn op je quota). De hoge resolutie foto's nemen snel al heel wat plaats in, vaak meer dan 10 MB per foto. De camera beschikt over 32 GB opslagruimte, waarop je toch heel wat hoge resolutiefoto's op kwijt kan. Het is niet mogelijk het geheugen met een extra micro-SD kaartje uit te breiden, maar dit lijkt mij geen onoverkomelijk probleem.

De Lumia 1020 beschikt over een zeer knappe Nokia Camera app die er in slaagt de gebruiker op een zeer gebruiksvriendelijke wijze de camera te laten instellen (sluitertijd, ISO, witbalans, manuele scherpstelling, flits). De meeste foto's heb ik overigens getrokken met de automatische instellingen en bovendien zonder flits. Dit leverde vaak zeer knappe foto's op (zie bijvoorbeeld deze blogpost). Zoals in de review bij Tweakers beschreven heb ik ervaren dat de camera de tijd neemt vooraleer een foto kan genomen worden. Als je dan een snel bewegend object wil fotograferen, dan ben je vermoedelijk te laat. De low light camera experience kan ik inderdaad bevestigen. Bij foto's van zeer donkere omgevingen, slaagt de camera er in de kleuren van de gefotografeerde objecten naar boven te krijgen, wat in sommige omstandigheden een beetje overdreven en kunstmatig overkomt. Bij sommige foto's met flits kwamen af en toe de kleuren ook geforceerd over, wat ik dan ook vermeed door geen gebruik te maken van de flits.

Tijdens het event begin december werd een camera-grip getoond. Deze laat toe om beter grip te krijgen op de smartphone om in landscape mode foto's te nemen en er is bovendien een extra batterij ingebouwd. Deze grip kon ik echter niet uittesten, maar zonder kan je het toestel ook best gebruiken.

De straffe camera heeft maar liefst 6 lenzen en een stabilisatiemechanisme aan boord, zoals uitgelegd in dit Nokia-filmpje.

De straffe camera heeft natuurlijk zijn impact op de prijs. Met een officiële  prijs van 699 euro is dit geen goedkope camera. Tot nu toe heb ik nog nooit een dergelijk bedrag aan een telefoon besteed. Het feit dat er Windows Phone 8 aan boord is, is zeker geen argument dat in het voordeel speelt (althans voor mij). Als Nokia een dergelijke camera met Android zou uitbrengen, dan verandert dit natuurlijk de zaak. Er zijn overigens geruchten dat Nokia inderdaad Android phones zou uitbrengen ...

Related Posts with Thumbnails